Chauffeurs overhandigen rij- en rusttijdenpetitie aan minister Schultz • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Chauffeurs overhandigen rij- en rusttijdenpetitie aan minister Schultz

Tijdens een bijeenkomst op het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, afgelopen dinsdagochtend, hebben twee chauffeurs en twee transportondernemers de petitie ‘Vereenvoudig de Europese rij- en rusttijdenwet’ overhandigd aan minister Melanie Schultz – van Haegen. Deze petitie, die in december werd gelanceerd, is tot dinsdag 3.755 maal ondertekend.

Chauffeurs Tim Kollée, Jeroen Buitelaar en transportondernemers Erik Boots en Henk Brink hebben op deze bijeenkomst met name benadrukt tegen welke praktische problemen de chauffeurs onderweg aanlopen tijdens hun werk. Boots: “De minister wilde graag onze ervaringen met de Europese rijtijdenwet horen. Toen wij duidelijk maakten dat we tot op de minuut uit moeten rekenen of we een bestemming wel of niet kunnen bereiken en daarin met boetes afgestraft worden als dat, ook buiten onze schuld, niet lukt, werd haar duidelijk wat de wet in de praktijk kan betekenen. Daarnaast is er zowel in de rij- als de rusttijden ruimte voor verbetering en interpretatie van deze wet. Helaas zal het wel een tijd duren voordat hierin Europees ruimte wordt gevonden.”

V.l.n.r.: Erik Boots, Tim Kollée, minister Melanie Schultz- van Haegen, Jeroen Buitelaar en Henk Brink

Parkeervoorzieningen
Ook de ontwikkeling dat Rijkswaterstaat vrachtwagenparkeerplaatsen sluit en de parkeergelegenheid van vrachtwagens wil overlaten aan marktpartijen, terwijl tegelijkertijd gemeenten in hun APV steeds vaker een overnachtings- of parkeerverbod op industrieterreinen instellen, zorgt ervoor dat chauffeurs steeds moeilijker een veilige plek voor overnachtingen kunnen vinden. Dit probleem speelt langs alle hoofdtransportroutes en bij logistieke hotspots. De bij Schultz aanwezige chauffeurs zijn van mening dat gemeenten, die wel geld verdienen aan distributiecentra op hun grondgebied, dan ook aandacht moeten besteden aan goede parkeervoorzieningen voor de vrachtwagenchauffeurs die de goederen brengen en halen. Ook zou de overheid in samenwerking met private partijen moeten onderzoeken of er langs de snelwegen meer op vrachtwagens gerichte parkeerplaatsen met voorzieningen kunnen komen.

De minister heeft aangegeven dat  Rijkswaterstaat onder andere in de regio Rotterdam en Zuid-Limburg met andere partijen werkt aan oplossingen voor de problemen met parkeerplaatsen. Het ministerie gaat nader naar de parkeerproblemen kijken, ook naar de manier waarop het in Duitsland is geregeld.

Positief gevoel
De vier’ in-hun-hart’ chauffeurs hebben de bijeenkomst als bijzonder positief en informatief ervaren. Boots: “Je kon aan alles merken dat de minister oprecht geïnteresseerd in ons verhaal was. Er werd de tijd voor genomen en de beleidsmedewerkers, die uiteindelijk de voorstellen moeten uitwerken, zaten druk mee te schrijven. Het zou mooi zijn als we over een aantal maanden een deel van wat vandaag besproken is, in voorstellen terug zien komen. Daarnaast hebben we aangegeven altijd open te staan voor deze gesprekken vanuit de praktijk.’ Wordt wellicht vervolgd dus.

3 reacties op “Chauffeurs overhandigen rij- en rusttijdenpetitie aan minister Schultz

  • Willem

    Het is niet zo moeilijk als het lijkt om regels te vereenvoudigen , te zorgen voor een veel betere verkeersveiligheid , en daardoor mensen te houden en nieuwe jonge mensen te vinden die het een uitdaging vinden om waar dan ook goederen af te leveren en op te halen zoals je dat van een vakman verwacht

    Als mensen met een ruime ervaring spijkers met koppen kunnen slaan die gelden voor heel Europa is dat alvast een goed begin om de moed er in te houden als transporteur en chauffeur want met de huidige ondoorzichtige regelgeving die per land anders bekeken en gehanteerd wordt zijn er niet of nauwelijks mensen te vinden die zo nog verder willen

    We hoeven echt niet dag en nacht te rijden en dingen te doen die andere weggebruikers en onszelf gevaar opleveren . Maar
    De huidige wet is onwerkbaar en zet aan tot manipulatie , bovendien is het vogelvrije gedraag van onze oost Europese vakbroeders een doorn in het oog voor alle west Europese chauffeurs Een groot aantal van deze lieden Doen zomaar wat

    Het moet afgelopen zijn met nicht verstehen , kien geld, chef nix haus , lkw andere kamarad enz

    Iedereen en alles gelijk in Europa zo hebben de grote mannen het afgesproken en niet anders

    Als transportend Europa hoeven wij in tegenstelling tot het vluchtelingenprobleem geen miljarden te hebben om de zaak weer op de rit te krijgen

    Verstand van zaken , een duidelijk controle en boetebeleid in heel Europa en verruiming van regels ten aanzien van rijverboden en andere onwerkbare restricties is al voldoende om de sector veel rendabeler en plezieriger te maken voor de mensen (en dat zijn er veel )gemotiveerd en servicegericht hun job te laten doen en te blijven doen.

    Zonder transport komt de boel echt stil te staan

    Goeie reis allemaal

    Grt Willem

  • De stef

    Jammer genoeg is het welzijn van de chauffeur geen prioriteit in de EU het gaat hem voornamelijk om de centen en de torenhoge boetes voor kleine overtredingen die begaan worden door Nederlandse Duitse of Belgische chauffeurs ,want de overgrote rest met name de oostblokkers moeten ze van hogerhand gerust laten omdat dit opkomende lidstaten zijn ,
    Als je kijkt wat er voornamelijk op onze wegen rijdt moet je al goed uitkijken om nog een Nederlandse vrachtwagen te zien hetzelfde als in de UK ,Belgie,en andere buurlanden!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer