
Dat zegt bestuurder Anton Meijerman van de CNV Bedrijvenbond in Drachten. Dit weekeinde hield de bond een ledenvergadering in Veendam om met personeelsleden van gedachten te wisselen over de aangekondigde reorganisatie bij Vos Logistics. Op z’n vroegst over enkele weken is duidelijk wat Vos Logistics precies wil met ’Veendam’, waar zo’n 200 chauffeurs op de loonlijst staan. Twee bureaus, Ernst & Young en Boer & Croon, lichten op het moment de hele onderneming door.
Aan de ene kant heeft de transporteur aangegeven af te willen van alle niet-kernactiviteiten. Dat zou niet alleen consequenties hebben in Leeuwarden en Emmen, maar kan ook in Veendam tot een aderlating leiden. Hier houdt Vos Logistics zich, behalve met wegtransport, ook bezig met op- en overslag via de binnenvaartterminal RSCG. Anderzijds zet Vos Logistics bij voorkeur ’vestigingen in hun geheel’ in de etalage.
Die tweeslachtige strategie zorgt voor veel onzekerheid bij het personeel, merkt CNV-bestuurder Meijerman: ”En die moet niet te lang duren, want dan gaan er nóg meer chauffeurs lopen. Dat is nu al aan de gang. Logisch, als je als vrachtwagenchauffeur overal terecht kunt en je maar moet afwachten of er bij je eigen baas over een tijdje nog plaats voor je is.”
Meijermans collega Wieke Berends van FNV Bondgenoten roept de Veendammer chauffeurs op ”om even rustig af te wachten wat Vos Logistics precies te koop gaat zetten en niet nu al te gaan lopen.” Ze verwacht dat het bedrijf het zogenaamde ’bidbook’ binnen enkele weken afrondt. ”Daarna kunnen chauffeurs alsnog om zich heen kijken.”
Bron: Dagblad van het Noorden