Uit het conjunctuurbericht van Transport en Logistiek Nederland (TLN) over het tweede kwartaal 2007 blijkt dat het chauffeurstekort een steeds nijpender probleem wordt.
Ondanks het chauffeurstekort, de toenemende congestie en de beperkte vervoerscapaciteit blijft het vertrouwen relatief hoog en bereikte de internationale bedrijvigheid een recordhoogte. Het lijkt er op of de transportsector momenteel op maximale capaciteit draait. De motor achter deze stijgende bedrijvigheid is de toenemende consumptie. Het winstniveau bleef achter bij het niveau van bedrijvigheid en omzet. Stijgende personeelskosten en de stijging van de dieselprijs met 5 cent in het eerste kwartaal lagen hier aan ten grondslag.
Ondanks een daling van de vacaturegraad naar 4,8 procent stelt 40 procent van de ondernemers dat ze een of meerdere vacatures hebben. Hiervan vindt 80 procent dat het zeer moeilijk is om deze vacatures te vervullen. De ondernemers noemen als redenen dat het chauffeursvak onaantrekkelijk wordt gemaakt, de komst van de 48-urige werkweek en de lage werkloosheid in Nederland in zijn algemeen.