Uit een rondgang van het Eindhovens Dagblad langs transportondernemers blijkt dat in de regio oost Brabant honderden chauffeurs te weinig zijn.
Alleen al in de regio Zuidoost-Brabant komen transportbedrijven meer dan 200 chauffeurs en logistieke medewerkers te kort. De 150 grootste bedrijven in het wegtransport hebben volgens het Eindhovens Dagblad hun personeelsbestand in nog geen jaar tijd al met bijna tienduizend man uitgebreid. Dat blijkt niet voldoende. Zo kan alleen al De Rooy per direct negentig chauffeurs extra gebruiken. Andere voorbeelden van bedrijven die met deze problemen kampen zijn Jan de Rooy in Son, DSV, het vroegere Frans Maas uit Venlo en Vos Logistics uit Oss. Door het tekort aan transportcapaciteit lopen volgens het Eindhovens Dagblad ook de vervoersprijzen op met twintig tot dertig procent. „Een rit van Eindhoven naar Warschau is nu tweehonderd euro duurder dan vorig jaar rond deze tijd”, aldus Erwin Kootjans van expediteur Nunner in Valkenswaard „Voor Polen hebben we honderd ladingen en maar veertig auto’s”. Kootjans spreekt van een ‘Europees tekort’. „Voor ons rijden dagelijks duizend vrachtwagens; Finse, Turkse, trucks uit Lithouwen of Roemenië. Overal neemt het tekort aan vervoerscapaciteit toe door de toenemende druk in Nederland en de buurlanden.”
Inmiddels worden werkloze jongeren, herintredende vrouwen, werknemers in de bouw en allochtonen ‘verleidt’ om een baan in het transport te aanvaarden, zo meldt het ED.
Inmiddels worden werkloze jongeren, herintredende vrouwen, werknemers in de bouw en allochtonen ‘verleidt’ om een baan in het transport te aanvaarden, zo meldt het ED.
Bron: Eindhovens Dagblad
Auteur: Pieter Wieman