fbpx Ga naar hoofdinhoud

Aeolus: Chinees, maar steeds Europeser

(NOVEMBER 2015) – “Een belangrijk deel van de ontwikkeling van de nieuwe Aeolus ATR33 trailerband voor zwaar distributievervoer heeft in Europa plaatsgevonden”, zegt productmanager Aeolus truckbanden Jeroen Vos. Importeur Heuver Bandengroothandel heeft hooggespannen verwachtingen van de nieuwste Aeolus trailerband.

“De belangrijkste verbeteringen zijn het nieuwe karkas, een nieuwe rubbercompound voor het loopvlak en een nieuw profiel”, aldus Vos. “Met name aan de keuze van de rubbercompound hebben wij als Europese importeur een belangrijke bijdrage geleverd.” Voor die verdere ontwikkeling hebben Aeolus en Heuver ruimschoots de tijd genomen: de ATR 33 werd in 2014 geïntroduceerd op de beurs Reifen in Essen, maar is pas sinds augustus van dit jaar te koop. Voorafgaand aan de introductie voerde Heuver een uitgebreid onderzoek uit naar de eisen en behoeftes van de Europese transporteurs met betrekking tot trailerbanden voor distributievervoer. Belangrijke wensen die daarbij naar voren kwamen waren een zo groot mogelijke stabiliteit, een hoog rendement, een verder aangescherpte nauwkeurigheid voor de ‘rondheid’ en een lage rolweerstand. De optie voor loopvlakvernieuwing wilde de toekomstige gebruiker van de nieuwe band niet inleveren.

Vierlaags gordel

De ATR33 heeft een betrekkelijk dicht profiel.
De ATR33 heeft een betrekkelijk dicht profiel.

Op basis van dat pakket van eisen ontwikkelde Aeolus een nieuw karkas dat zich van het voorgaande model ATR65 onderscheidt door onder meer een vierlaags in plaats van een drielaags staalgordel. Na uitvoerige tests van het nieuwe karkas door Aeolus zelf verscheepte men een honderdtal karkassen naar Nederland. Die karkassen hadden loopvlakcompounds van verschillende kwaliteiten. Heuver zocht transportbedrijven met gevarieerde bedrijfsomstandigheden om de verschillende compounds in de praktijk te testen. Jeroen Vos: “De gebruiksomstandigheden in Europa zijn totaal verschillend van Aeolus’ thuismarkt. Bij ons zijn de gemiddelde snelheden van trucks veel hoger en is ook veel meer stop-go verkeer.”
Na afloop van de tienduizenden testkilometers werd de compound gekozen die het best presteerde. Deze werd op de definitieve uitvoering van de ATR33 toegepast. De uiteindelijke versie van de ATR33 met die compound wordt door Heuver in de praktijk nauwlettend gemonitord. Mocht het nodig zijn dan kunnen er alsnog modificaties worden doorgevoerd.

Veel invloed op fabriek

Aeolus heeft in Europa een eigen team specialisten dat voortdurend de ontwikkelingen op truckbandengebied op ons continent in de gaten houdt. Daarnaast speelt Heuver Bandengroothandel een belangrijke rol als ‘ogen en oren’ van de fabriek, vooral op technisch gebied. Jeroen Vos: “Aeolus is in alle opzichten Europees georiënteerd. Men wil op alle gebieden voldoen aan de eisen van de Europese markten en investeert zowel op technisch gebied als in naamsbekendheid. Dat laatste blijkt bijvoorbeeld uit het sponsorschap van de Volvo Ocean Race. De interesse in Europa blijkt ook uit de recente overname van Pirelli door China National Chemical Corp, het moederbedrijf van Aeolus.”

Hoger op ranglijst

Onlangs breidde Heuver de kantoorruimte uit, zodat de verkoopafdeling vanuit een moderne omgeving de klanten bedient.
Onlangs breidde Heuver de kantoorruimte uit, zodat de verkoopafdeling vanuit een moderne omgeving de klanten bedient.

Door de overname van Pirelli schuift China National Chemical Corp ook naar boven in de mondiale top 20 van bandenfabrikanten. Deze wordt nog altijd aangevoerd door Bridgestone (bandenomzet 26 miljard dollar), Michelin (24 miljard dollar) en Goodyear (16,4 miljard dollar). Althans, wanneer we de lijst van het toonaangevende Amerikaanse magazine Tire Business mogen geloven. Ter illustratie van de verhoudingen in de Chinese truckbandenwereld: China telt 110 truckbandenfabrikanten op 500 bandenfabrikanten in totaal. Die 110 hebben samen een productiecapaciteit van 120 miljoen radiale truckbanden per jaar. Aeolus produceert jaarlijks 8 miljoen truckbanden en is daarmee een van de grootste in China. Alleen al aan China’s grootste truckfabriek Dong Feng levert Aeolus jaarlijks een miljoen banden! Op welke plaats van de Chinese ranglijst Aeolus staat is niet vast te stellen. Aeolus zelf claimt op de wereldranglijst in de top 20 te staan.

Uitbreiding programma

De nu gelanceerde ATR33 is leverbaar in de maat 385/65R22,5 (160K/158L TL). Een M+S-vermelding is in aantocht. De volgende stap is de introductie van de maten 385/55R22,5, 425/665R22,5 en 445/65R22,5. Het concept van de vierlaagse gordel wordt verder doorgezet. Te zijner tijd wordt het grootste deel van de banden voor de andere asposities er ook mee uitgerust. Jeroen Vos: “Sinds 2004 is Aeolus het huismerk van de Profile bandenspecialisten en heeft het merk een stevige plek binnen deze formule.” Ook levert Heuver met veel succes in de overige acht landen haar uitgebreide range aan Aeolus truck- en trailerbanden.”

Auteur: P.C. Wieman

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van november 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer