Citroën Nemo: overal als een vis in het water • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Citroën Nemo: overal als een vis in het water

De goedbedoelde grapjes zijn natuurlijk niet van de lucht als je je nieuwe bestelauto Nemo noemt. Wie serieus naar de Citroën Nemo kijkt kan echter niet anders dan een duidelijke conclusie trekken: de Nemo voelt zich overal als een vis in het water.

De Citroën Nemo maakt deel uit van het Tofas Trio: de Nemo, de Peugeot Bipper en de Fiat Fiorino. Veel van wat we vorige week over de Fiorino schreven, geldt ook voor de Nemo. Leuk autootje om te zien, lovende reacties van omstanders op het uiterlijk, en een verdraaid handig karretje om kleine bedrijfsklusjes mee te doen. De assymetrische achterdeurtjes gaan

Een handige documenthouder zit standaard in de Nemo

wijd open en ook door het zijdeurtje aan de rechterkant is de laadruimte goed toegankelijk. De Nemo kan volgens Citroën 610 kilogram aan lading meenemen. Citroën maakte bij de de presentatie van de Nemo bekend dat ook cruise control in 2008 als extra kan worden besteld. Ook Bluetooth is een accessoire dat besteld kan worden, evenals de in de stad altijd handige parkeersensoren.

 
Onderweg laat de Nemo zich kennen als een uiterst makkelijke bestelauto, die zich zowel in de stad, op binnenwegen als op de snelweg zich meer dan thuisvoelt.
Motorisch verschilt de Nemo ook al minimaal van de Fiorino. Er is een 1.4i benzinemotor van 75 pk, maar de zakelijke gebruikers zullen vooral van de 1.4 HDi gebruik maken. Die heeft 70 pk vermogen en een koppel van 160 Nm, dat al bij 1750 toeren beschikbaar is. Het verbruik van de common rail diesel ligt met 4,5 liter per 100 km in principe gelijk aan dat van de Fiat, maar beide auto’s moeten dat cijfer in de praktijk nog zien waar te maken.

makkelijk laden en lossen door zij- en achterdeuren

Een verschil tussen de 1.3 Multijet 16V van Fiat en de 1.4 HDi van Citroën is dat de eerstgenoemde leverbaar wordt met een optioneel dieselpartikelfilter, dat de fijnstofemissie vijf maal zo laag maakt. Citroën verklaarde geen plannen te hebben om een dergelijk filter aan te bieden op de Nemo. De motor zou al schoon genoeg zijn. De Fransen  zeiden desgevraagd ook geen plannen te hebben om een elektrische versie (zoals Fiat) op de markt te brengen, of een versie met CNG te ontwikkelen. Er komt wel, als de Euro 5 eis van kracht wordt, een start-stop voorziening op de HDi-krachtbron. Net als Fiat brengt Citroën volgend jaar een semi-automatische versnellingsbak voor de nieuwe bestseller, die Citroën Sensodrive noemt en die in maart volgend jaar leverbaar is.

 
De Citroën Nemo met een 1.4i benzinemotor is leverbaar vanaf  8.890 euro, natuurlijk exclusief BTW/BPM. De 1.4 HDi is leverbaar vanaf 9.850 euro. De versie met Sensodrive gaat 10.690 euro kosten.


 
Auteur: Arjan Velthoven

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer