
De Citroën Nemo maakt deel uit van het Tofas Trio: de Nemo, de Peugeot Bipper en de Fiat Fiorino. Veel van wat we vorige week over de Fiorino schreven, geldt ook voor de Nemo. Leuk autootje om te zien, lovende reacties van omstanders op het uiterlijk, en een verdraaid handig karretje om kleine bedrijfsklusjes mee te doen. De assymetrische achterdeurtjes gaan

wijd open en ook door het zijdeurtje aan de rechterkant is de laadruimte goed toegankelijk. De Nemo kan volgens Citroën 610 kilogram aan lading meenemen. Citroën maakte bij de de presentatie van de Nemo bekend dat ook cruise control in 2008 als extra kan worden besteld. Ook Bluetooth is een accessoire dat besteld kan worden, evenals de in de stad altijd handige parkeersensoren.
Motorisch verschilt de Nemo ook al minimaal van de Fiorino. Er is een 1.4i benzinemotor van 75 pk, maar de zakelijke gebruikers zullen vooral van de 1.4 HDi gebruik maken. Die heeft 70 pk vermogen en een koppel van 160 Nm, dat al bij 1750 toeren beschikbaar is. Het verbruik van de common rail diesel ligt met 4,5 liter per 100 km in principe gelijk aan dat van de Fiat, maar beide auto’s moeten dat cijfer in de praktijk nog zien waar te maken.

Een verschil tussen de 1.3 Multijet 16V van Fiat en de 1.4 HDi van Citroën is dat de eerstgenoemde leverbaar wordt met een optioneel dieselpartikelfilter, dat de fijnstofemissie vijf maal zo laag maakt. Citroën verklaarde geen plannen te hebben om een dergelijk filter aan te bieden op de Nemo. De motor zou al schoon genoeg zijn. De Fransen zeiden desgevraagd ook geen plannen te hebben om een elektrische versie (zoals Fiat) op de markt te brengen, of een versie met CNG te ontwikkelen. Er komt wel, als de Euro 5 eis van kracht wordt, een start-stop voorziening op de HDi-krachtbron. Net als Fiat brengt Citroën volgend jaar een semi-automatische versnellingsbak voor de nieuwe bestseller, die Citroën Sensodrive noemt en die in maart volgend jaar leverbaar is.
