Het slimme Clixtar concept van Pieter Veldhuizen is nog lang niet uitontwikkeld: er komt een nieuwe as en de laadvermogens gaan omhoog.
Door de komst van de Volkswagen Crafter en Mercedes Sprinter ontstond er behoefte aan een nieuwe traileras. Veldhuizen ontwikkelde een holle as met een draagvermogen van vier ton die is opgebouwd uit standaard remschijven en lagers van bestelwagens. De wielmoer en velg zijn afkomstig van de Volkswagen Crafter. Daardoor wordt een tweede reservewiel uitgespaard wat geld en laadvermogen scheelt. Ook stilistisch zijn de assen nu een geheel.
In combinatie met een Volkswagen Crafter 50 of Mercedes-Benz Sprinter 518 is het laadvermogen verhoogd tot 3200 kg bij een 30m3 laadbak en zelfs tot 3600 kg bij een 20m3 laadbak.
In combinatie met een Volkswagen Crafter 50 of Mercedes-Benz Sprinter 518 is het laadvermogen verhoogd tot 3200 kg bij een 30m3 laadbak en zelfs tot 3600 kg bij een 20m3 laadbak.


Auteur: Pieter Wieman