CO2-certificering trucks vanaf 2019 • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

CO2-certificering trucks vanaf 2019

Het voorstel van de Europese Commissie voor de certificering van de CO 2-uitstoot van vrachtwagens is onlangs aangenomen in de TCMV vergadering (Technical Commitee on Motor Vehicles). Dit betekent dat vrachtwagens in 2019 moeten worden voorzien van een waarde voor de CO2-uitstoot welke middels certificering is vastgelegd. Deze wordt bepaald met behulp van de ‘VECTO’ simulatietool. De standaard trekker-opleggers en bakwagens zijn als eerste aan de beurt voor de certificering. Dat meldt TNO.

Naast een strategie voor brandstoffen en de optimalisatie van logistieke ketens, is deze maatregel een belangrijke schakel in de integrale aanpak voor het verlagen van de broeikasgasemissies van het wegtransport. Verder worden vanaf 2020 de CO2- emissies van alle in de EU geregistreerde vrachtwagens door de Europese Commissie worden gemonitord en gerapporteerd, om de ontwikkeling van de CO2- uitstoot van vrachtwagens in de tijd te volgen.

Momenteel onderzoekt de EC de mogelijkheden voor een CO2- norm voor vrachtwagens. De Europese Commissie verwacht volgend jaar met een voorstel te komen. TNO Sustainable Transport and Logistics voert in dit kader een project voor de EC uit in samenwerking met de ICCT (International Council on Clean Transportation), de TU-Graz en CE-Delft.  De doelen hiervan zijn om de ‘baseline’ van de CO2- uitstoot van vrachtwagens te bepalen op basis van onder meer vlootmanagement-data van transporteurs en om de mogelijkheden voor een norm voor de CO2- uitstoot te onderzoeken. Ook adviseert TNO het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de RDW over ‘VECTO’ en het certificeringsproces.

De Europese Commissie heeft een tool ontwikkeld genaamd ‘VECTO’. Met behulp van deze tool wil de Europese Commissie de CO2- uitstoot van nieuw geregistreerde zware voertuigen certificeren, monitoren en wellicht dus ook reguleren.

Om de CO2- emissie van een vrachtwagen te kunnen bepalen, dienen vrachtwagenfabrikanten de tool te gebruiken. Als input voor de simulatietool ‘VECTO’ zijn allerlei meetgegevens nodig van componenten van een vrachtwagen zoals een kenveld van de motorefficiency, de rolweerstand van de banden, de luchtweerstand en het voertuiggewicht.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer