De commissie verkeer van het Europees Parlement vindt dat het wegtransport in de EU in januari 2014 geheel vrij moet zijn. Truckers mogen dan binnen de hele EU vracht oppikken en wegbrengen waar ze maar willen.
De twee politici zijn het oneens met de Europese Commissie, die nationale beperkingen zoals vergunningen wilde toestaan. Hennis-Plasschaert: “We hebben een Europese benadering nodig zodat de sector niet langer geconfronteerd wordt met allerhande nationale oprispingen om cabotage te beperken.”
Nu mogen bijvoorbeeld Nederlandse wegvervoerders nauwelijks vrachtritten verzorgen van de ene naar de andere plaats binnen Oostenrijk of Frankrijk. Vrachtwagens rijden daardoor soms nodeloos leeg.
Het standpunt komt in maart nog ter stemming in het voltallige Europarlement. Wortmann hoopt ook daar op een meerderheid van liberalen en christendemocraten. De EU-landen beslissen later maar zijn nog verdeeld. “Ons standpunt is in elk geval krachtige steun voor verkeersminister Camiel Eurlings”, zei Wortmann.
Nederlandse wegtransporteurs verzorgen zo’n 20 procent van het totale cabotage in de EU. Verladersorganisatie EVO juicht het toe dat de parlementsleden voor een datum hebben gestemd waarop het wegvervoer in de EU vrij moet zijn. Wel vindt EVO 2014 aan de late kant. “Het is van de gekke dat vrachtauto’s nu vanwege protectionistische regels leeg rondrijden. Terwijl iedere politicus de mond vol heeft van het klimaatprobleem. En we kampen met een schrijnend tekort aan chauffeurs”, aldus een woordvoerder.
Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) reageert ook verheugd. “Voor Nederland is erg belangrijk dat landen die dat willen, een liberaler cabotageregime mogen afspreken, zoals dit nu al in de Benelux geldt.” TLN is ook blij dat de parlementsleden een idee afwezen om transportvergunningen te laten vervallen na enkele kleine overtredingen.
Auteur: Arjan Velthoven