De Commissie Stedelijke Distributie wordt nog niet opgeheven. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft besloten de periode waarin de advies-en arbitragecommissie haar werk doet, met een jaar te verlengen. Dat maakt Martin Salet, secretaris van de commissie bekend.
De Commissie Stedelijke Distributie is in januari 2005 ingesteld om het regionaal overleg over stedelijke distributie tussen gemeenten, detailhandel, vervoerders en producenten te ondersteunen. Ook moet de Commissie bemiddelen of arbitreren in regio’s waar deze samenwerking onvoldoende van de grond komt. Het was de bedoeling dat de commissie in januari 2007 opgeheven zou worden.
Salet: “De afspraken over stedelijke distributie, zoals beschreven in de Nota Mobiliteit, zijn nog onvoldoende uitgewerkt. Veel trajecten lopen nog.” Zo zijn TLN, verladersorganisatie EVO, het Platform Detailhandel en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) dit jaar een project zijn gestart om bij twaalf Nederlandse gemeenten te bekijken of de bestaande regels voor stedelijke distributie nog wel van deze tijd zijn. Daarvoor zijn twaalf gemeenten geselecteerd.
Bij de keuze voor de steden is gelet op de regionale spreiding door Nederland en tevens was het een vereiste dat in de stad in meer of mindere mate een probleem aanwezig is. De Commissie Stedelijke Distributie noemt het project cruciaal. “Het onderzoek kan zo veel informatie opleveren. Gaat de door ons voorgestelde aanpak om onderling te overleggen, werken. Ons werk is de komende maanden nog hard nodig. Het is niet logisch midden in dat traject de commissie op te heffen.”
Salet: “De afspraken over stedelijke distributie, zoals beschreven in de Nota Mobiliteit, zijn nog onvoldoende uitgewerkt. Veel trajecten lopen nog.” Zo zijn TLN, verladersorganisatie EVO, het Platform Detailhandel en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) dit jaar een project zijn gestart om bij twaalf Nederlandse gemeenten te bekijken of de bestaande regels voor stedelijke distributie nog wel van deze tijd zijn. Daarvoor zijn twaalf gemeenten geselecteerd.
Bij de keuze voor de steden is gelet op de regionale spreiding door Nederland en tevens was het een vereiste dat in de stad in meer of mindere mate een probleem aanwezig is. De Commissie Stedelijke Distributie noemt het project cruciaal. “Het onderzoek kan zo veel informatie opleveren. Gaat de door ons voorgestelde aanpak om onderling te overleggen, werken. Ons werk is de komende maanden nog hard nodig. Het is niet logisch midden in dat traject de commissie op te heffen.”
Bron: Nieuwsblad Transport