Italië ligt langzamerhand lam door de blokkades van truckers. Er is inmiddels nauwelijks nog brandstof te krijgen. 60 Procent van de bezinestations zou zonder brandstof zitten, met lange rijen voor de pompen die nog wel brandstof hebben tot gevolg. Autofabrikant Fiat heeft inmiddels alle vijf fabrieken gesloten omdat ze geen onderdelen meer krijgen aangeleverd.
Volgens de vakbonden heeft meer dan 90 procent van de truckers gehoor gegeven aan de oproep tot staken. Die goed zouden zijn voor 84 procent van het goederenvervoer.
TLN heeft de Europese Commissie gisteren wederom verzocht in te grijpen. Juist door de stakingen in Frankrijk en Spanje eind jaren negentig is een mechanisme in het leven geroepen dat Lidstaten ‘dwingt’ een vrij verkeer van goederen te garanderen. TLN heeft verzocht om in ieder geval het verkeer onderweg naar de thuisbasis een vrije doorgang te garanderen. Probleem daarbij is dat juist de aanwezigheid van buitenlandse voertuigen voor de stakers een perfect drukmiddel is op de Italiaanse overheid om aan hun eisen tegemoet te komen.
De situatie is nog steeds chaotisch en onoverzichtelijk. Het verkeer in Noord-Italië functioneert gedeeltelijk, maar er dreigt nu een tekort aan brandstof bij de tankstations.
Een overzicht van de belangrijkste blokkades:
De Brenner is niet geblokkeerd, maar is vanaf Trento geblokkeerd. De politie haalt voertuigen bij Sterzing van de weg.
Het verkeer op de A23 (Tarvisio- naar Udinese) schijnt redelijk te lopen.
Op de A 4 echter, bij Palmanova in westelijke richting zijn weer blokkades.
De regio Mestre, Venetië, Padua, Vicenza, Bergamo, en Milaan worden steeds weer geconfronteerd met blokkades.
Bij Chiasso en Ventimiglia is geen doorgang mogelijk. Fréjus en Mont-Blanc zijn naar verluidt wel open.
De veer- en terminalverbindingen, tank- en tolstations zijn eveneens op vele plaatsen geblokkeerd.
Belangrijk is verder dat de blokkades zich ook uitbreiden naar het onderliggende wegennet, de strada statale en strada provinziale. Met name op deze locaties worden buitenlandse voertuigen die door willen rijden bekogeld met stenen en andere vormen van vandalisme, aangezien deze chauffeurs als stakingsbreker worden beschouwd.
Het is daarom volgens TLN absoluut af te raden om in zo’n geval door te rijden. Afreizen naar Italië is ten strengste af te raden, mede omdat bij een eventuele blokkade het de transporteur zich conform het CMR Verdrag niet kan beroepen op overmacht.
Bron: TLN/ANP