Componenten

ConAct is de naam van een slim ontkoppelingssysteem op basis van elektropneumatiek voor vrachtwagens met een automatische of gerobotiseerde versnellingsbak. Sachs is al meer dan tien jaar de enige leverancier van deze veelgebruikte technologie en biedt ook een compleet assortiment druklagers en sets aan als vervangingsonderdelen. Daarvoor wordt ZF Aftermarket ingeschakeld.

De ConAct-technologie werd in 2005 gelanceerd en was meteen een schot in de roos bij vrachtwagenfabrikanten. De overgang van een hydraulisch naar een pneumatisch ontkoppelingssysteem steunt op het bestaande luchtcircuit dat in het voertuig wordt gebruikt voor de remmen, de ophanging en de bediening van de versnellingsbak. Het ConAct-druklager groeide geleidelijk uit tot een vast onderdeel op alle vrachtwagens met een pushkoppeling en een automatische versnellingsbak. Zo wordt het druklager vandaag gebruikt in vrachtwagens met een versnellingsbak van het type TraXon (DAF), Hi-Tronix (Iveco), TipMatic (MAN), Powershift (Mercedes-Benz), Optidriver (Renault Trucks) en I-Shift (Volvo).

Het ConAct-druklager is een vier-in-een-onderdeel dat fungeert als lager, ontkoppelingsvork, hulpcilinder en geleider, zodat het hele systeem lichter wordt. Bovendien wordt de optimale ontkoppelingspositie automatisch bepaald, wat het lawaai en de trillingen vermindert en het comfort verhoogt. Aangezien de koppeling niet langer wordt overbelast, verlengt het ConAct-druklager ook de levensduur van het systeem, met minder onderhoudskosten tot gevolg. De elektropneumatiek vereist geen hydraulische vloeistof, wat het systeem weer milieuvriendelijker en betrouwbaarder maakt.

Het succes van deze technologie in de service hangt nauw samen met de evolutie van de vrachtwagenvloot. 80 procent van de vrachtwagens van minder dan drie jaar oud is uitgerust met een automatische versnellingsbak, tegenover 45 procent van de voertuigen tussen drie en acht jaar oud. Die snelle evolutie zorgt voor een flinke ommezwaai in de vloot, en vandaag de dag wordt maar liefst 50 procent van de vrachtwagens uitgerust met dit type versnellingsbak. Zes van de zeven grootste vrachtwagenfabrikanten installeren tegenwoordig een automatische versnellingsbak in combinatie met een pushkoppeling die een exclusief door ZF geleverd ConAct-druklager heeft.

De plaat en het mechanisme van de koppeling zijn gevoelig voor slijtage, en dat is niet anders voor het ConAct-druklager. De pakkingen, de kogellager en de veer van het druklager zijn immers slijtagegevoelige onderdelen. Om de betrouwbaarheid en de duurzaamheid van het koppelingssysteem te garanderen, moet het ConAct-druklager dan ook standaard worden vervangen wanneer een van de andere onderdelen (plaat of mechanisme) wordt vervangen. Zo kan een ongewenste stilstand met het bijbehorende kostenplaatje eenvoudig worden vermeden. Daar komt nog bij dat de kostprijs van een ConAct-druklager heel wat lager uitvalt dan het demonteren en monteren van een nieuw koppelingssysteem.

ZF Aftermarket verzorgt vandaag 95 procent van de service voor ConAct-druklagers. Het complete assortiment telt vijf ConAct-druklagers voor gebruik in 110.000 vrachtwagens, en dertien ConAct-sets (druklager, koppelingsplaat en mechanisme) die geschikt zijn voor 85.000 vrachtwagens. Twaalf van de achttien referenties voor druklagers en sets die beschikbaar zijn via de dienst na verkoop zijn onderdelen die exclusief worden geleverd door ZF.

Naast dit uitgebreide assortiment onderdelen kunnen reparateurs ook bij ZF terecht voor een catalogus, technische documentatie en specifieke trainingen voor de vervanging van koppelingssystemen in vrachtwagens. Het complete ConAct-assortiment is bovendien geïntegreerd in alle digitale catalogi, zoals TecDoc en Atelio.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven