Ga naar hoofdinhoud

Container Terminal Doesburg operationeel

De Container Terminal Doesburg is afgelopen week in gebruik genomen. Logistiek dienstverlener Rotra heeft een eigen schip tot haar beschikking welke voorziet in meerdere wekelijkse afvaarten. Het betreft een klasse IV schip met een lengte van 85 meter en breedte van 9,5 meter. Op de terminal heeft Rotra een multimodaal LNG-station, voor zowel schepen als trucks.

Met een eigen terminal zet Rotra in op duurzamer en kostenefficiënter transport voor verladers door de verplaatsing van transport per truck naar transport per binnenwater (modal shift). Productiebedrijven in de regio kunnen hierdoor competitief blijven produceren. Daarbij versterkt Container Terminal Doesburg de regio als voornaam logistieke hotspot en daarmee de verbinding vanuit Gelderland met het achterland in Duitsland en de rest van Europa. De terminal met overslagterrein is gesitueerd tussen de eerder gerealiseerde rondweg en de oever van de Dode arm van de IJssel aan de noordzijde van Rotra’s bedrijfsperceel. Met een binnenvaartaansluiting maakt Rotra gebruik van bestaande infrastructuur (de IJssel) waarmee het een duurzame groei kan bewerkstelligen.

Rotra heeft haar binnenvaartterminal voorzien van een multimodaal LNG-vulstation. LNG is de afkorting voor Liquefied Natural Gas. Het station wordt ingezet voor het afvullen van zowel binnenvaartschepen als vrachtauto’s en is daarmee de 1e in Europa; een noviteit.

LNG is voor trucks en scheepvaart een schoon en stil alternatief voor conventionele brandstoffen zoals diesel. Bij de verbranding van LNG komen minder schadelijke stoffen vrij dan bij diesel. Met de ingebruikname van het station stimuleert Rotra de duurzame inzet van de multimodale vervoersketen met het gebruik van LNG als alternatieve, schone brandstof. Het innovatieve initiatief is ondersteund door de Europese Unie met een bijdrage uit haar TEN-T programma.

Bovenal vormt de terminal een milieuvriendelijk alternatief voor het steeds meer vastlopende containervervoer over de weg. Containers die nu per truck vanuit de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen worden vervoerd kunnen voortaan per binnenschip worden vervoerd. Afhankelijk van het type schip dat bij Rotra afmeert, kan gesteld worden dat er tot 200 vrachtwagens vervangen worden door één binnenvaartschip.

Foto’s: Flickr Rotra

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer