Binnenlandse Container Terminals Nederland (BCTN) vierde vorige week het 20 jarig jubileum. Men maakte bekend de capaciteit zijn te willen verdubbelen tot 900.000 teu.
Naar zeggen van de directie van BCTN is containervervoer booming. Men verwacht dat tot 2012 de wereldwijde containerafhandeling jaarlijks met 9,8% stijgen. Het aantal containers dat het komende decennium zijn weg naar en door Europa vindt zal verdubbelen.
Samen met een aantal partners uit de logistieke sector, waaronder Heineken Supply Nederland, Kuehne & Nagel, Maersk Line, DP World, Initi8, Ecofys en het Havenbedrijf Rotterdam, gaf BCTN op het jubileumsymposium haar visie op de toekomst van containertransport. “Intermodaal vervoer is ons inziens de enige oplossing voor een duurzame toekomst in deze transportsector,” verklaarde Willem van den Heuvel, directeur van BCTN tijdens het symposium in Nijmegen. “Milieuvoordelen worden bereikt door een lagere geluidsproductie, een lager gemiddeld brandstofverbruik per container, een vermindering van uitstoot van schadelijke stoffen en fijnstof en een aanzienlijke vermindering van nutteloos leeg containertransport.”
BCTN beschikt in Nederland al over vier inland terminals: Nijmegen, Wanssum, ’s-Hertogenbosch en Hengelo. Jaarlijks zorgen deze voor een volume van zo’n 400.000 teu, ofwel bijna 10% van het totale Nederlandse maritieme containervolume. BCTN zegt haar terminalcapaciteit binnen drie tot vier jaar uit te breiden naar zo’n 900.000 teu.
Samen met een aantal partners uit de logistieke sector, waaronder Heineken Supply Nederland, Kuehne & Nagel, Maersk Line, DP World, Initi8, Ecofys en het Havenbedrijf Rotterdam, gaf BCTN op het jubileumsymposium haar visie op de toekomst van containertransport. “Intermodaal vervoer is ons inziens de enige oplossing voor een duurzame toekomst in deze transportsector,” verklaarde Willem van den Heuvel, directeur van BCTN tijdens het symposium in Nijmegen. “Milieuvoordelen worden bereikt door een lagere geluidsproductie, een lager gemiddeld brandstofverbruik per container, een vermindering van uitstoot van schadelijke stoffen en fijnstof en een aanzienlijke vermindering van nutteloos leeg containertransport.”
BCTN beschikt in Nederland al over vier inland terminals: Nijmegen, Wanssum, ’s-Hertogenbosch en Hengelo. Jaarlijks zorgen deze voor een volume van zo’n 400.000 teu, ofwel bijna 10% van het totale Nederlandse maritieme containervolume. BCTN zegt haar terminalcapaciteit binnen drie tot vier jaar uit te breiden naar zo’n 900.000 teu.

Auteur: Pieter Wieman