Het is de droom van elke truckdesigner: geen spiegels meer. En ook zonder speakers kun je een fantastisch geluid in een truck creëren. Continental toonde recent de nieuwste generatie inboardspiegels.
Dat betekent: twee monitoren in plaats van vier van die oren aan je truck. De korte versie is: het werkt fantastisch. Weliswaar waren de getoonde universele testmonitoren op de beide A-stijlen nog wat groot en niet aangepast aan de vorm maar wat ze laten zien is prima. Conti kiest daarbij voor een systeem met meerdere cameraatjes langs de zijkant van de truck. Software maakt dat je niet meer boven in de monitor de lengtespiegel ziet en onder je breedtespiegel zoals bij andere systemen. Bij Continental is de beeldhoek van beide klassieke spiegels in één rechthoekige vorm getoond worden. Het breedte- en lengtebeeld lopen over de breedtekant naadloos in elkaar over. Dus net zo als bij veel personenwagenspiegels maar dan zonder dat streepje.
De winst is groot want je ziet in de monitor zo meer dan je met de klassieke dubbele spiegelbezetting per kant zou zien. En ook lekker scherp. Wat ook opvalt is hoe snel de lichtintensiteit van de beeldschermen zich aanpast bij de hoeveelheid omgevingslicht. In een tunnel zie je spiegelmonitor bliksemsnel dimmen om zodra je weer in daglicht rijdt, de hoeveelheid lumen onmiddellijk weer aan te passen. Ook met instralende koplampen weten de camera’s goed raad.
Bovendien mag deze techniek vanaf juli volgend jaar ook van de wetgever. Dat maakt de weg vrij voor de truck zonder oren. Het is even wennen maar heeft voordelen: minder lawaai, minder kans op schade en ook weer een beetje aerodynamischer. Er wordt gefluisterd dat Mercedes-Benz de eerste fabrikant zal zijn die deze techniek als optie aanbiedt.
Continental toonde ook hun bird view oplossing, die de chauffeur op een beeldscherm alles om zijn truck van boven toont. Een kwestie van vier camera’s en software. Dat systeem bestaat weliswaar al maar de Conti versie kan, ook softwarematig de hoek waaronder het beeld getoond wordt veranderen. Zodat de chauffeur bijvoorbeeld kan inzoomen op alleen één achterwiel. En dan niet alleen van de zijkant maar ook van schuin achter dat wiel naar voren. Misschien wat ver gezocht maar voor precisie manoeuvreren wel heel mooi.
Minstens zo leuk is de manier waarop Continental geluid in de truck weergeeft zonder speakers. In feite laat men de hele achterwand en de deurpanelen fungeren als één grote stereo-installatie. Dat doet men door de bestaande achterwand en deurbekleding te voorzien van kleine elementen die vervolgens de hele wand als één grote speaker cone in trilling brengen. Het doet een beetje denken aan de elektrostaten die in jaren 80 in zwang waren vanwege de grote stereospreiding. Die gaven toen echter weinig laag geluid zodat er voor een goed geluid een centrale basspeaker noodzakelijk was. Dat hoeft niet meer, zo bleek tijdens een demonstratie in de Continental testtruck. We waren onder de indruk van de goede evenwichtige helder klinkende sound. De grote grap hierbij is dat het geluid komt van een achterwand die normaal gesproken juist dient voor geluidsisolatie! En dan te bedenken dat het hier om eenvoudige MP3-opnamen ging die er vanaf een doodgewone iPad gestreamd werden. Wie dat vervangt door de veel betere WAV-standaard mag nog veel meer verwachten. Volgens Continental scheelt het 32 kilogram aan gewicht en is er veel minder energie nodig.
De nieuwe oplossingen van Continental zijn op de IAA in Hannover te zien.