Ga naar hoofdinhoud

Controle SCR-systemen op gebruik AdBlue

Met ingang van 1 oktober dit jaar worden SCR-systemen van rechtswege uitgebreid met een voorziening die controleert of er daadwerkelijk met AdBlue is gereden, of dat het systeem tijdens de rit ongebruikt is gebleven, met alle gevolgen voor het milieu van dien.

DAF en Mercedes verklaarden eerder deze maand tegenover TTM dat ze een NOx-sensor in de uitlaat monteren, de basis van dit zogheten On Board Diagnosis systeem. Meet de sensor te veel NOx, dan wordt het motorkoppel verlaagd. Van trucks tot zestien ton GVW  wordt het koppel met een kwart verlaagd. Van trucks zwaarder dan zestien ton wordt het koppel met veertig procent verlaagd. Wanneer de NOx-sensor te heet wordt, oftewel een te hoog gehalte NOx meet, dan gaat er een waarschuwingslampje branden op het dashboard.
Bij een Euro 4-auto wordt het koppel gereduceerd wanneer de uitstoot van NOx meer dan zeven gram per kWh bedraagt. Bij een Euro 5-auto geldt ook zeven gr/kWh als limiet voor de reductie van het koppel. De typegoedkeuringslimiet is twee gram NOx per kWh. 

Auteur: Arjan Velthoven

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer