Om de toenemende goederenstromen bij de filialen beter te kunnen verwerken besloot Wijlhuizen de levering aan de grotere accounts te centraliseren, onder meer door de invoering van een gemechaniseerde oplossing. Costo bracht aan- en afvoertrajecten aan in het 3-verdiepingen legbordmagazijn evenals een sorteersysteem op het verzamelplein.
Wijlhuizen is al meer dan een halve eeuw een belangrijke speler op het gebied van truck- en trailerdelen. Het bedrijf bestaat uit G-Trucks Nederland, Beneparts, Parts Factory en Wijlhuizen, met zeven filialen in Nederland.
De landelijke distributie van Wijlhuizen kent een enigszins verouderde opzet en begon de laatste jaren steeds meer knelpunten te vertonen. Jim Bronkhorst, directeur bij Wijlhuizen, vertelt: ”De zeven filialen bedienen elk een eigen rayon en ontvingen elke dag de bestellingen van het centrale magazijn in Arnhem, waar ook het hoofdkantoor staat. Elke vestiging kent een dagroute naar de eigen klanten. Door onze groei werden de goederenstromen bij de vestigingen zelf steeds moeilijker te verwerken. Na een grondige analyse besloten wij om de druk bij onze filialen weg te nemen door voortaan onze 150 grootste klanten rechtstreeks te gaan beleveren.”
Dit segment van grotere klanten zorgt voor ca. 50-60 procent van alle goederenstromen. Aangezien deze klanten voortaan via nachtdistributie bediend worden, ontstaat er meer ruimte in de ochtendroutes van de filialen. Deze hebben nu ook de mogelijkheid om nieuwe klanten sneller te kunnen bedienen. Immers, de flexibiliteit is nu veel groter.
In Arnhem worden ontvangen orders tot 18u nog dezelfde dag verwerkt. Van 18u tot 22u worden de orders verzameld door de avondploeg, waarna de vrachtwagens op weg kunnen. In het magazijn werken bijna 30 personen, waarvan een klein gedeelte zich bezighoudt met aanvullend werk, zoals ompakken en samenstellingen. Verder werken op kantoor nog 3 personen op de afdeling Logistiek.
Het 6.600m2 tellende magazijn wordt grofweg opgedeeld in drie sectoren: lompe en zware delen, opgeslagen in palletstellingen; lompe en lichtere delen, eveneens opgeslagen in een palletmagazijn en kleingoed en dozen in een vier verdiepingen tellend legbordmagazijn. Er is verder een aparte ruimte voor brandgevaarlijke goederen.
Het totale assortiment telt inmiddels ruim 66.000 SKU’s en varieert van kleine onderdelen tot complete dozen of pallets. De magazijnstellingen gaan tot bijna 12 meter de hoogte in en worden bediend door 5 man-up trucks en 2 reachtrucks. Heftrucks, stapelaars en elektrische pallettrucks voor laden/lossen bij het laadperron completeren de vloot materials handling apparatuur.
Het legbordmagazijn werd door Costo aangevuld met transportbanden, die de begane grond en 1e verdieping met elkaar verbinden. Verder werden rollenbanen en een sorteerinstallatie aangebracht, die de bakken naar het zogenaamde verzamelplein brengen, waar 7 uitgangen ervoor zorgen dat een verzending per filiaal kan worden klaargemaakt. Op deze eerste twee niveaus vindt het orderpicken plaats en de installatie zal vooral de looptijden behoorlijk gaan terugdringen. Op de 2e verdieping zijn de slow movers en diefstalgevoelige producten opgeslagen. Verder zijn 3 medewerkers bezig met Value Added werkzaamheden, zoals ompakken, samenstellen etc.
Het orderpicken wordt nu nog handmatig gedaan, maar de volgende stap is de invoering van barcode en scannersystemen. In feite worden nu al de meeste producten van een barcode label voorzien. Er is voldoende ruimte om in de toekomst de rollenbanen door te trekken naar de tweede verdieping en zo het orderpickgedeelte te vergroten.
De installatie is al deels operationeel; de planning is dat eind mei alles gereed moet zijn, zodat dan de eerste orders vanuit het legbordgedeelte op de rollenbanen kunnen worden verzameld.
Jim Bronkhorst vervolgt: ”Wij pakken de logistieke zaken bij Wijlhuizen doordacht en stap-voor-stap op, want de uitlevering van de orders heeft bij ons de absolute prioriteit. Toen wij wisten dat het centrale magazijn een grotere logistieke verantwoording kreeg toebedeeld, zijn we snel bij Costo uitgekomen. Het was duidelijk dat zij met een veelzijdiger assortiment de best passende oplossing zouden kunnen ontwikkelen. Bovendien hadden ze meerdere referenties in de automotive branche, dus daarmee was het vertrouwen gewekt. De kundige technische dienst heeft tot dusverre prima samengewerkt met onze mensen.”
De doelstellingen, een hogere doorloopsnelheid bij een hoog blijvende servicegraad richting de klanten, lijken zo gewaarborgd. Het bedrijf heeft de druk bij de filialen weggehaald en is klaar voor verdere groei.