Het ministerie van VROM geeft dit jaar 110 miljoen euro subsidie aan mensen die een roetfilter op hun dieselauto, bestelwagen of truck monteren, terwijl niet is aangetoond dat de filters werken. Dat schrijft het AD. Het Centraal Planbureau (CPB) zou vanwege dat ontbrekende bewijs de subsidieregeling niet als ‘effectief’ hebben willen bestempelen.

Het CPB beoordeelde begin dit jaar de regeling die geldt voor bestaande vrachtwagens. Het kabinet heeft daarvoor dit jaar zeventig miljoen euro beschikbaar. Daarbovenop komt nog veertig miljoen voor personenauto’s en bestelwagens. De achteraf gemonteerde filters werken allemaal volgens hetzelfde principe, schrijft het AD. “Je kan alles onderzoeken, maar soms moet je gewoon wat doen,” reageert een woordvoerster van VROM in de krant. “De producenten hebben ons gegarandeerd dat de roetfilters de gevraagde reductie bereiken. TNO en de Duitse TÜV geven ook aan dat ze werken.”
Het gebruik van een filter doet de uitstoot van fijnstofdeeltjes met 44 procent dalen, zo liet TNO eind vorige maand weten. Ook zou er geen aanleiding zijn tot zorgen over schadelijke gezondheidseffecten van roetfilters in dieselauto’s, zoals eerder dit jaar werd gevreesd. Een roetfilter laat uitlaatgassen door maar vangt roetdeeltjes op. Op basis van het onderzoek van TNO zag minister van VROM Jacqueline Cramer (PvdA) geen reden om de subsidieregelingen voor het stimuleren van roetfilters aan te passen.