DAF CF 440 FT Space Cab • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

DAF CF 440 FT Space Cab

De CF ziet er prima uit zo, zeker voor zo'n mooie oranje oplegger

(JUNI 2015) – Wie denkt aan een DAF voor het internationale transport, krijgt al snel de XF in gedachten. De CF lijkt wat dat betreft niet de logische eerste keus. Maar is dat wel terecht? TTM.nl draaide in deze wat betreft rendement nog altijd niet florissante tijden de euro nog eens om en nam de vernieuwde 2015-editie van de CF, met de kleinere MX-11-motor, mee op de internationale testroute.

In de kast op de redactiekamer van TTM.nl ligt een cd met daarop ‘test DAF CF’. Erop staan prachtige foto’s van een knaloranje DAF CF. Foto’s die nooit zijn gepubliceerd, want de test die volgde, in het najaar van 2014, werd volkomen verpest door hevige regenbuien in Duitsland. Die noopten ons toen onze test af te breken. Jammer, want het was de eerste keer dat we de nieuwe CF aan de tand konden voelen. DAF beloofde ons snel een nieuwe testtruck en vandaag is het dan zo ver: daar staat weer een feloranje CF voor ons klaar bij de grens. Toch is het een wat andere truck dan de CF van vorige keer, want inmiddels heeft DAF van de CF een ‘2015 edition’ gepresenteerd, eigenlijk een reeks verzamelingen die het brandstofverbruik van de CF verder moeten beperken.

De CF ziet er prima uit zo, zeker voor zo'n mooie oranje oplegger Een kleinere trekker betekent ook meer wendbaarheid De dakspoiler en zijfenders sluiten nu nog beter aan op de oplegger. De kleuraccenten in deze 2015 Edition fleuren het interieur echt op. De instap in de CF is eenvoudig, de cabinevloer is laag bij de grond In de CF Space Cab kun je, op de motortunnel, prima rechtop staan!
Het bed in de CF is prima. Wie het bovenste bed niet gebruikt, moet het niet bestellen. Dat scheelt bewegingsruimte. Het instrumentarium is overduidelijk, met onder meer de DPA en info over PCC. Het instrumentarium is overduidelijk, met onder meer de DPA en info over PCC. Een prima bed, en ook nog eens Xtra Comfort De nieuwe updates behelsen onder meer dit fraai beklede stuurwiel Gezeten achter het stuur zijn alle knoppen goed bereikbaar De koelkast biedt plaats aan diverse anderhalve liter flessen Met deze handige hendel zijn tal van functies te bedienen De Paccar MX-11 motor, in dit geval goed voor 440 pk De Adblue tank zit schuin achter de cabine

2015
Zo heeft DAF voor de CF met de Sleeper Cab die op onze testtruck ziet, een nieuw aerodynamisch pakket ontwikkeld. De dakspoiler is 10 centimeter hoger (en verstelbaar), de fenders reiken wat verder naar achter en zorgen er voor dat de ruimte tussen trekker en trailer nu nog minder is. Het is de enige uiterlijk zichtbare verandering aan de CF ‘2015 edtion’. Verder valt ons op hoe goed de CF geproportioneerd is. Natuurlijk, hij is wat kleiner dan de XF, maar alle onderdelen lijken optisch beter op elkaar afgestemd. Opvallend aan onze testtruck is het ontbreken van een zonneklep. Zal wel heel goed zijn voor de aerodynamica, maar het staat wel een stuk minder fraai. Zonnebril maar op dan straks, want de lucht is vandaag stralend blauw, in tegenstelling tot de vorige keer. Een rondje rond de cabine leert ons dat schuin onder de cabine, aan de linkerzijde, de AdBlue-tank (groot 45 liter) huist. Een opvallende plek, maar wel logisch. DAF redeneert dat nu aan het chassis een extra grote brandstoftank te monteren is. Met gekantelde cabine zien we de MX-11-motor, de lichtere optie in de CF, in de versie met 435 pk. De motor ziet er uiterst compact uit.

TTM2015_6_testdafcf440_routetabel

Rechtop staan
De cabine is, met een breedte van 226 cm, eveneens compact. De instap is met slechts twee treden eenvoudig, de cabinevloer licht op slechts 122 cm. Gezeten achter het stuur valt de forse motortunnel op, die zich maar liefst 42 cm boven de vloer verheft. Wie echter op de motortunnel gaat staan, merkt dat zelfs de wat langere chauffeur (tot 1,90 cm) rechtop kan staan en zich goed kan bewegen. Alleen het in deze versie aanwezige bovenste bed kan wat in de weg zitten als het niet opgeklapt is. De CF beschikt over veel opbergruimte. Als we dan toch staan, kijken we even goed om ons heen en zien we boven de voorruit grote opbergkasten. In de middelste verdwijnt zomaar een forse rugzak. DAF heeft altijd bekend gestaan om haar goede bedden. Die eer wordt ook hoog gehouden in de CF. Het onderste bed bijvoorbeeld bevindt zich 25 cm boven de motortunnel. Het matras is heerlijk 15 cm dik. Onder het bed bevinden zich drie opbergvakken van in totaal 260 liter. Ook onder het bed: een koelkast. Of koelkast, eigenlijk is het een koellade, 33 liter groot. Een lust voor het oog zijn de stoelen en het stuurwiel. Die zijn allemaal afgewerkt met ‘Copper Brown’ two-tone leer met dubbele stikwerkaccenten. Het ziet er prachtig uit, zeker op het stuur, waar het leer geperforeerd is. Op warme dagen houden zowel chauffeur als bijrijder een koele rug, want beide stoelen zijn voorzien van actieve ventilatie. Ze zijn bovendien uitstekend in te stellen. Het prachtige leer is trouwens optioneel, maar wel het overwegen waard. DAF heeft bij de vernieuwing van de XF en de CF ervoor gekozen om het dashboard vrijwel hetzelfde te laten. Een begrijpelijke keuze, maar soms wil je ook wel eens wat nieuws. Wel vernieuwde dashboards uit andere merken trucks komen nu wat eigentijdser op ons over. Datzelfde geld overigens voor het stijltje in de zijruiten van de CF, dat eigenlijk niet meer van deze tijd is.

TTM2015_6_testdafcf440_vergelijkingstabel

Direct
De weg op dan maar. Al direct bij het binnenrijden van Duitsland valt op dat we dichter boven de weg zitten dan bij de XF. Dat is op zich niet erg, wel voelen we dat oneffenheden in het wegdek stevig worden doorgegeven aan de inzittenden, ondanks de volledig luchtgeveerde cabine en stoelen waar we op zitten. De CF is goed te besturen, hij reageert mooi direct op het stuur en geeft de chauffeur vertrouwen. Het instrumentenpaneel van DAF is goed af te lezen, een fijne bron van informatie. De Driver Performance Assistant (DPA) is echt een pluspunt. Het systeem adviseert de chauffeur hoe hij zuiniger kan rijden en complimenteert hem (goed geanticipeerd!) bij zuinig rijgedrag.

PCC
TTM2015_6_testdafcf440_spectabelDe DAF CF is anno 2015 volgestopt met brandstofbesparende technologieën. EcoRoll slaat al heel snel na vertrek aan. Met de motor op stationair toerental rollen we vrijwel zonder brandstofverbruik naar beneden. TTM.nl is de eerste die kan testen met Predictive Cruise Control (PCC) en Predictive Shifting. PCC werkt op basis van GPS en software. Dat is afkomstig van VDO Continental, maar wel afgestemd op het karakter van de DAF. PPC en Predictive Shifting kijken 1 tot 2 kilometer vooruit op hellingen en afdalingen en bepalen binnen de ingestelde bandbreedte de ideale snelheid en de ideale versnelling. Dat bespaart volgens DAF tot wel 3 procent brandstof. Dat kunnen we niet narekenen. We merken tijdens onze test wel dat de DAF op hellingen heel exact schakelt. Op onze toch niet misselijke klim wordt niet lager dan de 7e versnelling gereden! Ook als het bergaf gaat doet de CF het prima, dankzij de vernieuwde MX Engine Brake. Op de 30 km/h helling in ons traject is de CF in toom te houden met uitsluitend die motorrem. Kortom, de aanpassingen in de 2015 Edition waren voor TTM.nl het wachten waard, en is voor wie liever niet te veel diesel tankt het overwegen waard. DAF maakt dankzij deze nieuwe technologie een goede stap vooruit in de concurrentiestrijd.

Technologie is prachtig, maar de hamvraag is altijd: wat levert dat op in de praktijk? Welnu, als eerste een bijzonder fijn rijdende en goed bestuurbare, veilige DAF. Goed nieuws daarbij is dat, ondanks dat we op ons testtraject met flink wat wegwerkzaamheden en tegenwind te maken hadden, een prima testverbruik konden scoren van 27,4 liter op 100 km. Daarmee schaart de CF zich in het rijtje topscorers van de Euro 6-trucks die we tot nu toe op onze internationale testroute hadden. Ook het AdBlue-verbruik is netjes. Al met al een prestatie die toont dat de DAF CF een veelzijdige truck is. Goed te gebruiken voor distributiewerk, maar ook prima presterend op de langere afstand. Een verstandige keuze dus als je voor aanschaf die euro nog een keertje om moet draaien.

Foto’s: Jan Lieftink

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van juni 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer