De DAF-dealers zeggen dat wegblijven van Bedrijfsauto RAI hen veel geld scheelt. Wel hopen ze dat DAF in plaats van de RAI iets anders organiseert.
“In TDA-verband pleiten wij er al jaren voor om weg te blijven van de Bedrijfsauto RAI of de frequentie van de RAI te verlagen”, zegt Frans van Voorst Vader, directeur van DAF-dealer Truckland in Amsterdam, Schiphol en de de kop van Noord Holland. Truckland had voor de RAI van 2009 een bedrag van 80.000 euro begroot. “Dat kunnen we nu in de zak houden”, zegt Van Voorst Vader, eraan toevoegend dat DAF wel heeft toegezegd een eigen evenement als alternatief te organiseren. “Vroeger hadden we de DAF Transportdagen. Dat vonden wij een prima evenement”, zegt Van Voorst Vader. Wat de DAF-dealers al lang dwars zit is dat er in de jaren dat er een Bedrijfsauto RAI plaats vindt geen truck méér wordt verkocht dan in de andere jaren. Van Voorst Vader: “De RAI is verworden tot een verkoopevenement met als ongunstig neveneffect dat de marges tijdens de RAI een stuk slechter zijn doordat de leveranciers tegen elkaar worden uitgespeeld.”
Overigens gaat Van Voorst Vader volgende week met pensioen: “Dat is iets eerder dan gepland maar het heeft te maken met het feit dat we Truckland gaan reorganiseren. Alle vestigingen worden samengevoegd tot één bedrijf met één directie. Die nieuwe directie moet de begroting voor 2009 opstellen. Dat wordt een verrekt moeilijk jaar en daar wil ik ze dus niet bij voor de voeten lopen.”