Assenfabrikant SAF-Holland heeft een overeenkomst gesloten met DAF die inhoudt dat alle 1100 DAF dealers SAF onderdelen gaan verkopen. SAF-Holland maakte gisteren ook haar strategie voor de komende tijd bekend.
DAF gaat de SAF-Holland onderdelen integreren in het TRP programma. Daarnaast beschikt SAF-Holland in Europa nog over een dikke 3500 eigen steunpunten.
SAF-Holland werkt op dit moment -net als alle andere assenfabrikanten- op volle toeren om aan de vraag naar assen voor opleggers te kunnen voldoen. SAF-Holland CEO Rudi Ludwig verwacht dat de hausse nog wel minstens een jaar zal doorgaan. Hij signaleert op dit moment dat de groei in Spanje en Groot-Brittannië wat minder is. De Russische markt voor trucks en opleggers zal volgens Ludwig vooralsnog doorgroeien.
De eerste stap die SAF-Holland maakt is om de producten van het Amerikaanse Holland geschikt te maken voor de Europese markt en de SAF producten voor toepassing in de Verenigde Staten aan te passen. Voor Europa betekent dat dat SAF-Holland vooral wil groeien in trailersteunpoten. Men bindt dus de strijd aan met Jost en Fontaine. Voor de Amerikaanse markt gaat men in een van de Holland-fabrieken de productie van assen voor getrokken materieel starten. Vooralsnog gaat het uiteraard om assen met trommelremmen want de schijfrem is in de VS nog taboe. SAF-Holland hoopt dat de toepassing van schijfremmen op trekkende voertuigen in de VS zal gaan toenemen want dan volgt de oplegger van zelf. Men hoopt dat in 2011 ongeveer 10% van alle Amerikaanse opleggers schijfremmen heeft.
Door de overname van Holland is SAF-Holland nu een leverancier van systemen voor zowel trekkend als getrokken materiaal. In de VS maakt men onder andere luchtveringssystemen voor trucks. In Europa ligt het accent vooralsnog op getrokken materieel: Assen trailersteunen en koppelingen. Een noviteit is een nieuwe aluminium koppelingschotel die samen met Alcoa is ontwikkeld en die 33 kg lichter is dan de doorsnee stalen schotel. De schotel heeft een coating waardoor smering niet nodig is.