DAF brak afgelopen jaar alle productierecords, maar leverde marktaandeel in. Dat melden diverse media woensdag.
In de lichte klasse liep het marktaandeel van DAF terug van 9,2 procent naar 8,3 procent, wat betreft de zware trucks liep het aandeel licht terug naar zo’n veertien procent. DAF staat qua marktaandeel nu op de gedeelde derde plaats achter Mercedes en MAN en naast Volvo.
Marktvraag
Bij de lichte trucks moest de Eindhovense fabrikant ook een tegenvaller incasseren, omdat vooral de Engelse markt wat inzakte. DAF leverde vorig jaar 11.500 trucks van het type LF, vijfhonderd minder dan het jaar daarvoor. “De marktvraag in het zware segment was groter dan ooit”, zei topman A. Goudriaan gisteren tegen het personeel.
Zowel bij lichte als zware trucks kon de concurrentie van de truckfabrikant uit Eindhoven beter aan de vraag voldoen. “Maar het is geen negatief verhaal” , aldus een woordvoerder. “We zijn flink gegroeid en de vraag is gewoon groter dan onze productiecapaciteit.”
265 trucks
DAF werkt hard aan die productiecapaciteit. Afgelopen jaar werd driemaal de productie opgeschroefd, maar het is nog altijd niet toereikend. Het eerste kwartaal van 2008 wordt de productie daarom wederom verhoogd, van 210 naar 225 trucks per dag. Er zijn plannen om verder te expanderen naar 265 trucks per dag. Dat is echter afhankelijk van beschikbare machines toeleveranciers en de beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel.
Optimistisch
DAF blijft echter optimistisch voor de komende jaren. De portefeuille met orders zit flink vol. In 2007 wist het bedrijf een kleine zestienduizend aanvragen voor nieuwe lichte trucks (LF) binnen te slepen. Het aantal orders voor zware trucks liep op van 47.000 in 2006 tot 83.000 afgelopen jaar.
Auteur: Arjan Velthoven