Ga naar hoofdinhoud

DAF maakt 12-tons truck 500 kg lichter

DAF Trucks presenteert een nieuwe concepttruck: de Future Truck Chassis Concept (FTCC). Dit op een LF gebaseerde voertuig belichaamt DAF’s visie op het verder verhogen van transportefficiency en levert maar liefst 500 kg gewichtsbesparing (en dus een hoger laadvermogen) op een 12 tons distributietruck. De FTCC heeft twee gepatenteerde chassis-innovaties.

DAF Future Truck Chassis Concept

Vanuit de visie op het verder verhogen van de transportefficiency, presenteert DAF een distributietruck met een opvallend lager leeg voertuiggewicht: de Future Truck Chassis Concept (FTCC). Dankzij de toepassing van een innovatief en gepatenteerd chassis enerzijds en het gebruik van lichtgewicht materialen en componenten anderzijds, wordt met de conceptuele FTCC een gewichtsbesparing bereikt van maar liefst 500 kilo op een 12-tons truck. Dankzij het sterk verlaagde voertuiggewicht wordt het laadvermogen gemaximaliseerd.

De FTCC is gebaseerd op DAF’s populaire LF-serie en gebouwd door Leyland Trucks, in nauwe samenwerking met zowel Sapa Profiles UK (ondersteuning bij ontwikkeling en leveren van de aluminium profielen) als CSA Group (validatie van de FTCC en het testen op de proefstand). Het project werd financieel ondersteund door de Britse overheid. De doelstelling was om het laadvermogen te verhogen en het brandstofverbruik te verminderen om de CO2-emissie te verlagen.

De FTCC maakt gebruik van een aantal nieuwe designconcepten om de transportefficiency te vergroten. Het studiemodel dankt zijn lage gewicht onder meer aan het veelvuldig gebruik van aluminium componenten voor een optimale verhouding tussen gewicht en stijfheid. Daarnaast zijn onder meer de langs- en dwarsligger, delen van de wielophanging, de vloer van de opbouw en zelfs de Front Underrun Protection van aluminium gemaakt.

De Front Underrun Protection is bevestigd op een nieuw ontworpen en gepatenteerd voorframe. Dit onderdeel is op een ingenieuze wijze bevestigd aan de langsliggers, die niet helemaal tot de voorkant doorlopen om ruimte en gewicht te besparen. Een andere gepatenteerde innovatie is de manier waarop de vloer van de opbouw en het chassis zijn geïntegreerd: door het subframe van de opbouw onderdeel te maken van de dwarsliggers van het chassis. In aanvulling op de vele gewicht besparende maatregelen, maakt de FTCC ook gebruik van een onafhankelijke luchtgeveerde voorwielophanging en een tandheugelbesturing. Daarmee onderzoekt DAF niet alleen hoe de rijkwaliteit en stuurprecisie kunnen worden aangescherpt, maar tegelijk ook hoe slimmer omgegaan kan worden met ruimte onder de cabine.

Leyland Trucks Senior engineer Rob Lawton, die het projectteam leidde: “Het verminderen van voertuiggewicht vloeit voort uit onze wereldwijde inspanningen om het brandstofverbruik en dus de uitstoot te verminderen. Het laadgewicht verhogen zonder in te boeten op de stijfheid is fundamenteel in dat proces. Het FTCC project heeft de doelstelling behaald: een gewichtsbesparing van 30 procent op het chassis, de onderbouw, de voorwielophanging en de stuurinrichting.”

De FTCC laat de potentie zien van innovatieve gewichtbesparende technologieën. De FTCC staat de komende tijd op verschillende internationale evenementen als voorbeeld van de technologische vooruitgang die DAF met haar partners heeft geboekt. Verder is de FTCC vooral een studiemodel, dat niet op korte termijn op de markt moet worden verwacht. Wel laat het concept innovaties zien die in de toekomst overwogen zullen worden als ze financieel interessant zijn.

 

2 reacties op “DAF maakt 12-tons truck 500 kg lichter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer