DAF scoort prima in Europa • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

DAF scoort prima in Europa

DAF Trucks heeft zoals eerder werd gerapporteerd goede financiële resultaten behaald, maar ook de verkopen logen er niet om in 2017. In het lichte segment steeg DAF’s marktaandeel, bij het zware segment leverde DAF juist iets in.

“De Europese economieën blijven goed presteren. Dat leidt ertoe dat er veel transportbewegingen zijn en de vraag naar trucks groot is”, aldus Preston Feight, president directeur van DAF Trucks. “Trucks van DAF bieden onze klanten topkwaliteit, lage bedrijfskosten en een superieur chauffeurscomfort.”

De Europese truckmarkt in de klasse boven 16 ton kwam in 2017 uit op een robuuste 306.000 trucks. Naar verwachting zal de Europese markt voor het zware segment in 2018 opnieuw een uitstekend jaar kennen, met een geprognotiseerde markt van 290.000 – 320.000 trucks.

Het marktaandeel van DAF in het 16 ton + segment bedroeg in 2017 15,3 procent (2016: 15,5 procent). DAF was wederom marktleider in Nederland (30,3 procent), het Verenigd Koninkrijk (28,2 procent), Polen (19,8 procent) en Hongarije (24,5 procent).

In Nederland, Polen, Hongarije, België en Tsjechië is DAF ook de nummer 1 in trekkers. Bovendien is DAF in Duitsland het grootste importmerk.

De totale Europese markt voor lichte trucks (6 – 16 ton) daalde licht: van bijna 52.900 eenheden in 2016 naar 52.500 vorig jaar. Het marktaandeel van DAF in dit segment steeg evenwel van 10,1 procent naar 10,5 procent. Dat kwam dankzij een verkoopgroei in onder meer Frankrijk, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Tsjechië. In de lichte klasse is DAF marktleider in zowel het Verenigd Koninkrijk als in Nederland.

Ook buiten de Europese Unie verstevigde DAF zijn marktpositie. Het truckmerk verkocht er een recordaantal van meer dan 9.000 vrachtwagens (2016: 5.171). Opnieuw was het marktleider in Taiwan (onder de niet-Aziatische merken). Bovendien groeide DAF’s marktaandeel in Rusland, Australië, Wit-Rusland, Israël en Turkije. Verder verkocht DAF wereldwijd een recordaantal van 4.500 PACCAR-motoren aan toonaangevende fabrikanten van bussen, touringcars en andere voertuigen en machines.

“Dankzij de kwaliteit en efficiency van onze trucks en de dienstverlening van onze dealers, zullen wij ook dit jaar onze marktpositie in Europa en daarbuiten uitbreiden”, aldus Richard Zink, lid van de directie en verantwoordelijk voor Marketing en Sales.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer