Omgevingstemperaturen boven de veertig graden, zoals in de Sahara, of min twintig, als in Siberie. Maar dan in Eindhoven. Proeven op virtuele berghellingen of op steile afdalingen, aan de Geldropseweg in Eindhoven.
Uiteindelijk kunnen zelfs proeven op grote hoogte worden gesimuleerd. Op de Brennerpas, met minder zuurstof en bij een lagere luchtdruk, presteren motoren tenslotte anders dan op de Cauberg in Valkenburg. DAF Trucks investeert 50 miljoen euro in een nieuw motoren-testlaboratorium in Eindhoven dat komend voorjaar deels en eind volgend jaar volledig in gebruik moet worden genomen. In dat lab worden motoren onderworpen aan duurproeven en worden zaken gemeten als vermogen, verbrandingstemperatuur, brandstofverbruik, het rendement van alternatieve brandstoffen, slijtage van onderdelen en uitstoot van – bijvoorbeeld – roet. Het nieuwe lab telt twintig van dergelijke testcellen. DAF had er al veertien.
In het nieuwe testcentrum zullen ook jaarlijks zo’n 200 tot 300 proefmotoren worden geassembleerd. Daarvan zullen er sommige – soms elke dag – goeddeels of helemaal uit elkaar worden gehaald om slijtage aan onderdelen te kunnen meten.
Aardige bijkomstigheid is dat de dieselmotoren in de proefstanden zullen worden gebruikt om stroom op te wekken. Uiteindelijk zullen die bijna 20 procent van de elektriciteitsbehoefte van DAF in Eindhoven kunnen dekken. DAF opende in Eindhoven onlangs ook een ultramodern geluidmeetgebouw waar onder andere het passeergeluid van vrachtwagens op een virtuele snelweg of in de binnenstad kan worden gemeten. Daarbij staat de truck stil, maar ‘bewegen’ de microfoons.
Personeel
Al deze ontwikkelingen dragen er wel aan bij dat DAF Trucks dringend op zoek is naar 80 tot 100 specialisten op het gebied van motorentechniek, mechatronica en software. De techneuten worden betrokken bij de verdere ontwikkeling van motoren. Die zullen door allerlei modificaties uiteindelijk nog zuiniger, krachtiger en ‘schoner’ worden. DAF zoekt in dat kader ook bepoevingstechnici en specialisten in computer aided engeneering.
Per jaar studeren in Nederland maar een tiental universiteitsstudenten af in motorentechnologie. DAF zal eveneens gaan werven in het buitenland, maar ook andere bedrijven ‘onder hun duiven gaan schieten’: automotivebedrijven als Nedcar in Born of PDME in Helmond, of kennisintituten als TNO. Maar ook bedrijven als Philips Medical Systems, ASML en Océ, als het gaat om de werving van embedded software- en mechatronica-specialisten. Die specialismen zijn nu al schaars. Mechatronica bij DAF heeft onder andere betrekking op de elektronische brandstofinspuiting, de bediening van versnellingsbakken en zo’n twintig andere elektronische controle units in een hedendaagse vrachtwagen.
Per jaar studeren in Nederland maar een tiental universiteitsstudenten af in motorentechnologie. DAF zal eveneens gaan werven in het buitenland, maar ook andere bedrijven ‘onder hun duiven gaan schieten’: automotivebedrijven als Nedcar in Born of PDME in Helmond, of kennisintituten als TNO. Maar ook bedrijven als Philips Medical Systems, ASML en Océ, als het gaat om de werving van embedded software- en mechatronica-specialisten. Die specialismen zijn nu al schaars. Mechatronica bij DAF heeft onder andere betrekking op de elektronische brandstofinspuiting, de bediening van versnellingsbakken en zo’n twintig andere elektronische controle units in een hedendaagse vrachtwagen.
Open huis
Het bedrijf zoekt ook softwarespecialisten die, nog voor motoren daadwerkelijk zijn gebouwd, aan de hand van computersimulaties bij voorbaat kunnen berekenen welke prestaties de motoren leveren, hoeveel brandstof ze gebruiken, hoeveel geluid ze maken en hoeveel trillingen die veroorzaken onder alle mogelijke omstandigheden. Later worden de prototypes in het testlab op dezelfde duizenden verschillende criteria beoordeeld en eventueel gemodificeerd. Bij de afdeling motorenontwikkeling van DAF werken nu 170 man. Die afdeling wordt minstens de helft groter. Op 9 december houdt het bedrijf open huis voor hbo- en wo- technici.
Bron: Eindhovens Dagblad
Auteur: Arjan Velthoven