DAF Super Space Cab • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

DAF Super Space Cab

(APRIL 2005) – Er is geen substituut voor kubieke meters, om maar eens een Amerikaans gezegde over kubieke inches te verbasteren. En die uitspraak is heel erg van toepassing op de DAF Super Space Cab.

Cabtest 2005
Winterslaap

De jongste editie van de cabinetest,zoals TTM die uitvoert in samenwerking met het Britse blad Commercial Motor,is aanzienlijk uitgebreid. Door de test een maand te vervroegen,kunnen betere,meer realistische conclusies worden getrokken over het functioneren van de standkachels zoals die door de truckmerken standaard worden ingebouwd. Zelfs de lichtdoorlaat van de gordijnen wordt nu gemeten, naast de bekende dynamische metingen van cabine- en stoelvering tijdens normale rijomstandigheden, en natuurlijk de geluidswaarden,waar dit keer ook het geluid van de standkachel is gemeten op het hoofdkussen op het onderste bed achter de chauffeursstoel.

DAF XF Super Space Cab
Nog altijd de maatstaf in ruimte Er is geen substituut voor kubieke meters, om maar eens een Amerikaans gezegde over kubieke inches te verbasteren. En die uitspraak is heel erg van toepassing op de DAF Super Space Cab. Het is een verademing om zulke grote opbergvakken te zien, zowel boven de voorruit als onder het wat hoger geplaatste bed. Elk bagagepakket, zelfs voor de verste reis, kan de chauffeur hoe dan ook in deze cabine kwijt. Een verschil met de anderen is verder dat de DAF een wat hogere motortunnel heeft. Dit leidt echter allerminst tot een lagere stahoogte, want het dak van de Super Space Cab is gewoon heel hoog. Het dashboard gaat alweer heel wat jaartjes mee maar geen enkele van DAF´s concurrenten heeft het nog gepresteerd om bijvoorbeeld ook een uitschuifbare lunchtafel te maken die zo sterk is, dat de chauffeur erop kan zitten. De middenconsole steekt wat ver de cabine in maar blijkt dus in meerdere opzichten functioneel. Waarbij ook nog opviel dat de XF met afstand de grootste asbak heeft. De DAF blinkt wat de bediening van de standkachel betreft uit in eenvoud. Er zijn slechts twee knoppen nodig en het is zo logisch als wat. De kachel is ook te bedienen vanaf een paneeltje tegen de achterwand van de cabine. De DAF heeft verder de dikste matras al wil dat niet zeggen dat het de comfortabelste is want een latten bodem is toch nog iets comfortabeler dan een plank. In ieder geval is er voldoende ruimte voor een prima nachtrust. Het bovenste bed is even groot als het onderste, er is logischerwijs alleen wat minder hoofdruimte. Verder valt de mooie versnellingspook op van de AS Tronic automaat en het feit dat de XF inmiddels ook met ESP leverbaar is.

MAN TGA XXL Five Star Groot gevoel van ruimte
Typische kenmerken van de grote MAN-cabine zijn de forse voorruit, de min of meer afwezige middenconsole ter optimalisering van de doorloop in de cabine en de vrijwel vlakke cabinevloer. MAN heeft als het ware een uitsparing gecreëerd bij de stoelen waardoor ruim voldoende bewegingsruimte beschikbaar is om zich te verkleden en om makkelijk het bovenste bed te bereiken. De opbergruimte onder het bed is overigens nog altijd wat bescheiden. MAN levert de TGA-cabine sinds het jaar 2000 en in die tijd is er wel het een en ander gemodificeerd. De winnaar van deze ingrepen is in de eerste plaats de chauffeur. Maar ook MAN zelf profiteert want zeker in ‘Five Star’ uitvoering is de TGA-cabine een regelrechte imagebuilder voor een merk dat altijd bekend stond om z´n functionele, maar brave, ingetogen cabines die nu niet direct met het allerbeste meubilair waren uitgerust. In het TGA Five Star-tijdperk is dit allemaal veranderd. De MAN heeft stoelen die tot de beste behoren en het onderste bed is voorzien van een lattenbodem, net als thuis. Andere kenmerken van de TGA zijn de keurig afgewerkte kasten boven de voorruit en het relatief kleine dashboard, dat heel compact is opgebouwd, zonder dat het ertoe leidt dat de chauffeur op zoek moet naar bepaalde schakelaars. Het onderste bed is voorzien van wat zich laat omschrijven als een extra kussenreep van tien centimeter breed. Dat is een vondst die daadwerkelijk bijdraagt aan het slaapcomfort, want de matras wordt er breder door. Het feit dat de bediening van cabineverlichting en standkachel zich op de vloer bevinden bij de handrem is niet ideaal, maar ook weer geen halszaak. Het slaapgedeelte van de cabine is als het ware afsluitbaar met aparte gordijnen, wat volgens de proefpersoon bijdroeg aan het slaapcomfort.

Iveco Stralis Active Space
Licht, ruim en goed afgewerkt
Met de Stralis is Iveco aan een nieuw tijdperk begonnen. De elektronica die wordt gekenmerkt door CAN-Bus-techniek had Iveco al op de EuroStar, maar met de Stralis kwam er een cabine waarmee Iveco in een keer mee kon met de gevestigde concurrenten uit noordelijker delen van Europa. Dit is het duidelijkst te zien aan de kasten, de stoelen en de bedden want die zijn veel beter dan bij de EuroStar. Opvallend is dat het hang- en sluitwerk bij de Straliskasten niet onder doet voor dat van een keuken in een moderne eengezinswoning. Wel is het zo dat Iveco de ruimte boven de voorruit van erg veel klepjes heeft voorzien. Waar drie kasten het optimum zou zijn, telden we er bij de Stralis zeker vijf. Het dashboard is ook een sprong voorwaarts, al heeft de Stralis nog wel erg veel knoppen van identieke afmetingen in de middenconsole wat zeker in het begin tot zoeken leidt. Een compliment verdient wel het dashboard, dat er zeer goed uitziet, inclusief de overzichtelijke display die de chauffeur naar wens makkelijk in kan stellen. Ondanks een middenconsole is er op de motortunnel van de door ons geteste Active Space versie van de cabine voldoende ruimte om even te kunnen omkleden. Ook hier kan de versnellingspook worden weggeklapt. Minder mooi is het dat het bed uit drie delen bestaat, maar de collega die de nacht in de Stralis doorbracht klaagde er de volgende dag niet over. De standkachel is met drie knoppen in te stellen, wat eerst wel enige studie voor- af eist. De ruimte onder het bed is nut- tig ingedeeld voor de chauffeur, al is het wel zo dat Iveco een bescheiden, nauwelijks bruikbaar koelkastje standaard monteert. Chauffeurs die lang onderweg zijn hebben echt meer nodig. Verder scoort de Iveco dus een voldoende, maar het moet wel gezegd dat de kwaliteit van de gebruikte materialen onder doet voor de rest. Het grijze plastic bij het dashboard, de versnelling- spook en het koelkastje zijn robuust, maar dragen niet echt bij tot een solide karakter. Ook is de cabine wat kleiner vergeleken met de concurrentie.

Mercedes-Benz Actros MegaSpace
Doordacht tot in detail
Sinds de grote serie wijzigingen in 2003, behoort de Actros tot de comfortabelste trucks die er zijn. Bijtijds zag Mercedes in dat er van een auto met een ster op de grille ook wat verwacht wordt, en door goed te luisteren en te kijken naar wat een internationale chauffeur wil, èn door de ontwerper van DAF weg te kopen, kwamen de Duitsers met een auto, waaraan duidelijk te zien is dat het huiswerk grondig is gedaan. Een paar voorbeelden. De Actros heeft als enige in dit gezelschap niet een, maar twee van buitenaf bereikbare opbergvakken. Een waarin de chauffeur zijn laarzen en zijn werkhandschoenen kwijt kan, oftewel dat wat wel eens vuil wil worden, en een tweede vak voor spullen die schoon behoren te blijven. Verder heeft de Actros een slimme, veilige uitklapbare opstap naar het bovenste bed. Op zich heel normaal, DAF heeft bijvoorbeeld een trapje, maar de Actros-opstap zit onder de middenconsole van het dashboard en is heel makkelijk met de voet op te klappen of neer te laten. De Actros is de enige cabine waarbij de chauffeur de schakelaars in overleg met zijn dealer zo kan laten rangschikken als hij ze hebben wil. Dat voorkomt verwarring en garandeert een optimale bediening van de auto. En zo kunnen we doorgaan. Soms gaat Mercedes echter wat al te ver in haar streven het de berijder naar de zin te maken. Dat zien we bij het programmeren van de standkachel. De Engelse importeur heeft er al een aparte leaflet voor laten maken. Wie het proces van schakelaars omzetten op het dashboard heeft doorlopen en wie de toetsen op het stuur in de juiste volgorde heeft bediend, maakt kans op een warme en ongestoorde nachtrust. Maar het vereist naar onze smaak te veel instructie en studie. Toen het testteam na twee en een half uur bij de auto kwam, was het binnen slechts 11 graden, gevolg van de ingewikkelde bediening van de kachel. Het bed van de Actros, bestaande uit een matras uit één stuk, voldoet prima. Verder scoorde de Actros het best wat betreft de lichtdoorlaat van de gordijnen en blijkt de cabinevering tot de toppers te behoren.

Scania R 420 Topline
Duidelijk beter dan 4-serie
Scania´s nieuwe R-Serie mag dan zo op het eerste gezicht weinig verschillen met de 4-serie, toch komt de R veel beter uit deze test dan zijn voorganger. Opvallend aan de R is niet alleen het beter gestroomlijnde uiterlijk maar vooral het nieuwe dashboard. Dat eist veel minder binnenruimte op in de cabine. Het nieuwe dashboard telt ook minder knoppen en schakelaars dan het oude. Verder kiest Scania bij de R voor een traditionele cabine lay-out, waarbij de bedden tegen de achterwand zijn gemonteerd en waarbij de kastruimte zich voornamelijk boven de voorruit bevindt. Daar kan de chauffeur veel kwijt, veel meer dan in de 4-serie. En dan hebben we het nog niet over de ruimte die de Topline-cabine biedt onder het bed. Het enige minpunt is dat de door Scania gebruikte materialen goedkoop ogen en aanvoelen. Wat dat betreft kan Scania nog wat leren van Renault, Volvo, Mercedes en DAF, die met de keuze van de juiste kunststoffen een aangename sfeer in de cabine weten te creëren. Een ander minpunt is dat de lengte van de Topline-cabine tegenvalt. Daardoor dient de chauffeur allerlei matrasdelen uit te klappen voordat hij zich te ruste kan leggen. Ook moeten de stoelen naar voren geschoven worden. Niet ideaal dus. Nieuw ten opzichte van de 4-serie is de eenvoudig te verstellen stuurkolom. Gebleven is de wegklapbare versnellingspook die de toegang tot de leefruimte van de Topline-cabine sterk verbetert. Desalniettemin is een comfortabele nachtrust mogelijk in de R-serie cabine. Onnodig moeilijk is het instellen van de standverwarming. Weliswaar beschikt de chauffeur over een display waarop de ingestelde tijd kan worden afgelezen maar het instellen is dusdanig ingewikkeld dat de testchauffeur er niet in slaagde de juiste instelling te realiseren waardoor hij halverwege de nacht wakker werd van de kou. Scania had beter kunnen volstaan met een eenvoudige thermostaat, zoals de meeste concurrenten dat ook al jaren doen. Sterk verbeterd is wel de verlichting in de cabine. De chauffeur heeft hier veel keus en kan via het menu op het dashboard selecteren dat hij die cabineverlichting kan bedienen vanaf het paneel tegen de achterwand. Kortom: Meer keuze, meer ruimte en meer comfort zijn de belangrijkste kenmerken van de Scania R-serie.

Renault Magnum
Doordacht alternatief
Wat de mening ook mag zijn over de Renault Magnum, feit is dat deze opvallende truck alweer bijna vijftien jaar in productie is en dat concept en interieur in die periode steeds verder zijn ontwikkeld en aangepast aan de veranderende eisen. Renault introduceerde destijds als eerste het fenomeen vlakke cabinevloer. Het feit dat de Magnum onderhuids is uitgerust met Volvo-techniek verandert niets aan het feit dat de cabine een doordacht en comfortabel alternatief is. De Magum is een blijft een uniek concept voor een vrachtwagencabine en lijkt in weinig op z’n concurrenten. De voorruit is veel groter, de cabinevloer ligt hoger, de instap vergt enige gewenning maar is wel uniek en de chauffeur dient zijn spullen anders op te bergen dan hij gewend is. Opvallend is de uitstekende bouwkwaliteit in het interieur. Renault gebruikt mooie en degelijke materialen en het merk benut de ruimte zo goed als denkbaar is. Dat leidt ertoe dat de Magnum is voorzien van tal van kleinere opbergvakken en -vakjes. Boven de grote voor- ruit houdt de opbergruimte niet over. Ook onder het bed is alle ruimte weliswaar goed ingedeeld, maar echt veel is het niet. Onder het bed vindt ook de koellade een plek. Verder houdt Renault nog altijd vast aan een heuse kledingkast direct achter de chauffeurstoel. Daar zitten ook nog twee kleinere kastjes waarvan een klep een dubbelfunctie heeft als standaard voor een eventuele TV. Papieren kan de chauffeur kwijt onder de middenconsole van het dashboard, ook dit is een afwijkende, maar wel praktische plek. De deurvakken zijn lekker breed en de flessenhouder nabij de stoel is gekoeld. Handig! Uniek in de Magnum zijn de grote rollo’s om de cabine te verduisteren. Verder heeft de Magnum een paneeltje met schakelaars tegen de cabine-achterwand. De Renault Magnum is duidelijk het meest doordacht. Dat blijkt niet alleen uit die slimme TV-tafel, maar ook uit de draaibare passagiersstoel, en de opklaptafel waaraan twee chauffeurs kunnen bijpraten.

Volvo FH Globetrotter XL
Comfortabel, prettige sfeer
Volvo’s Globetrotter XL cabine wordt gekenmerkt door twee zaken. Het is niet de grootste cabine in deze test maar het is een cabine waar alles precies zit waar de chauffeur het verwacht, uitgevoerd in, en afgewerkt met een uitstekende bouwkwaliteit. De lijn van de hellende voorruit is doorgetrokken in de dakverhoging en dat heeft natuurlijk gevolgen voor de binnenruimte. De Volvo-cabine heeft minder opbergruimte boven de voorruit en, misschien nog wel belangrijker, wanneer de chauffeur zich staande op de motortunnel omkleedt, is de ruimte voor hoofd en schouders minder dan bij de concurrenten. Om toch aan voldoende opbergruimte te komen, biedt Volvo een extra kastenset aan die boven tegen de cabine achterwand bevestigd wordt en om meer bewegingsruimte te creëren kan de chauffeur het stuur opklappen. Een voordeel is dat het dashboard van de Volvo niet te ver naar binnen steekt. De standkachel kan, zonder allerlei computerprogramma’s, met de hand worden ingesteld. De auto hoeft hiervoor ook niet de hele nacht op het contact te staan. Het bed lijkt een beetje weggestopt achter de stoelen en lijkt daardoor moeilijk toegankelijk. Maar in de praktijk is eerder het tegendeel waar: De toegang tot het bed is probleemloos en de matras biedt bovendien wat ervan verwacht wordt. Het paneeltje tegen de achterwand waarmee cabineverlichting, standkachel, en het dakluik bediend worden, biedt al meteen uitkomst. Daarmee kan de chauffeur precies instellen wat hij wil en staat niets een vredige nachtrust in de weg. Er is voldoende ruimte om kleine dingen weg te leggen maar de weekendtas eindigt voor de meeste chauffeurs wellicht op de middenconsole. De gordijnen houden het licht voldoende buiten en het dakluikje kan heel nauwkeurig bediend worden, zodat er ook bij een buitentemperatuur van nul graden en met de kachel op 15 sprake is van enige luchtcirculatie. Wel zo gezond. Voor het ontbijt staan de chauffeur een koelkast en een opklapbare lunchtafel ter beschikking.

Voor de specifieke testuitslagen kunt u deze pdf bekijken:

 Test-DAF-Super-Space-Cap.

 

Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergrote versie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer