DAF XF Euro 6 460 SpaceCab • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

DAF XF Euro 6 460 SpaceCab

(OKTOBER 2013) – In 2012 werd de nieuwe DAF XF op de IAA in Hannover gelanceerd en aan het einde van de zomer kreeg TTM.nl de kans om als eerste in Nederland de nieuwe XF met Euro 6-motor te testen. Het ging om de versie met 460 pk, die het meest zal worden verkocht.

In tegenstelling tot de meeste andere merken is DAF’s nieuwste zware truckmodel alleen maar te krijgen met Euro 6-motor. Exacte vergelijkingen met een Euro 5-model zijn dus niet mogelijk. Uiteraard is bij de nieuwe XF voortgeborduurd op het oude model, maar goed beschouwd is er maar heel weinig dat niet veranderd en verbeterd is. Een van de weinige zaken die niet werden verbeterd, zijn de profielen voor de achterruitjes en de naad die de verlenging van de oude 95-cabine markeert.

Ron Borsboom, binnen DAF’s raad van bestuur verantwoordelijk voor productontwikkeling, is daar eerlijk over: “We hadden die naden best weg kunnen werken, maar dan hadden we voor het persen van deze grote plaatwerkdelen nieuw gereedschap moeten ontwikkelen, wat zeer veel geld kost. We hebben besloten dat geld aan andere zaken te besteden.” Een van de verbeteringen aan de cabine, die je niet zo goed ziet maar die voor de chauffeur van groot belang kan zijn, is de nieuwe cabineophanging. Bij een grote frontale impact scheurt die van het chassis af, waardoor de cabine naar achteren wordt gedrukt zodat het slaapgedeelte als de kreukelzone gaat fungeren. Het gaat hier om een gepatenteerd systeem dat ervoor zorgt dat de ‘survival space’ van de chauffeur wordt verdubbeld. Volgens Borsboom zijn er truckfabrikanten die veiligheid hoog in het vaandel voeren, maar op dit punt voor DAF onderdoen. Merknamen mag u zelf invullen.

Écht anders rijden

Vergeleken met zijn voorganger rijdt de XF met Euro 6-motor echt anders. Wat meteen al opvalt bij het wegrijden, is de soepele en zeer goed getimede werking van de koppeling en de AS Tronic versnellingsbak. Dat is volgens DAF het resultaat van een grote hoeveelheid tijd en moeite die men heeft gestoken in de ontwikkeling van nieuwe schakelsoftware. Nieuw is verder de ‘fast shift’ functionaliteit: bij het schakelen van 11 naar 12 wordt niet ontkoppeld, waardoor zeer snel kan worden geschakeld, met als resultaat vrijwel geen snelheidsverlies, wat natuurlijk leidt tot minder brandstofverbruik. Wat eveneens bij wegrijden opvalt, is het lagere en vooral andere motorgeluid. Ook bij Euro 6-trucks van andere merken constateerde TTM.nl al dat mede door de meer geleidelijke inspuiting de harde dieselklop afgezwakt is. Bij DAF lijkt die afzwakking nog een stapje verder te zijn gegaan. De decibelmeter bleef steken op 64,0 dBA, waarmee de DAF XF volgens TTM.nl de stilste truck van het moment is.

Een derde aspect dat bij de eerste kilometers opvalt, is het totaal andere stuurkarakter. Zowel stuurinrichting, vooras als cabineophanging zijn geheel nieuw ontworpen, terwijl ook de achteras nieuw is, inclusief een geheel nieuw ontworpen stabilisatiestang. Bovendien is de spoorbreedte vergroot. De vering, althans wat je daarvan in de cabine waarneemt, is wat steviger. De cabine helt daardoor minder over en beweegt op de een of andere manier anders dan de oude. In eerste instantie geeft de nieuwe DAF XF de indruk dat de stabiliteit bij rechtuit rijden minder is dan die van de voorganger, maar na enige kilometers wen je aan het nieuwe bewegingskarakter van de cabine en stop je vanzelf om die met het stuur te corrigeren. Dan merk je dat de nieuwe XF zonder al te grote correcties keurig rechtuit rolt. Nieuw zijn verder de EcoRoll-functie, de Adaptive Cruise Control en het Emergency Braking System. Allemaal functies die bijdragen aan veiligheid en efficiëntie, maar ook aan rijcomfort. De DAF decompressierem (DEB) is gekoppeld aan de cruise control. De instelbaarheid van de rem, dus de snelheid waarbij de rem in werking treedt bij ingeschakelde cruise control, is minimaal 3 km/uur en heeft geen maximum. Dat laatste in tegenstelling tot de meeste andere truckmerken. De DEB is krachtig genoeg. Op TTM’s hellingtest kon de combinatie in de 7e gang afdalen zonder dat de voetrem hoefde worden gebruikt.

DAFXFEURO6__routetabel

DPA standaard

Net als de andere truckmerken komt DAF ook met een systeem om de chauffeur te stimuleren zuinig te rijden. Bij DAF heet het systeem Driver Performance Assistant (DPA). Het is standaard op alle XF’s. Via een display wordt door de DPA een beoordeling gegeven van de rijstijl van de chauffeur. Dat gebeurt via groene balkjes met daarin vermeld een bepaald percentage. Hoe hoger het percentage, des te beter de rijstijl. Beoordeeld worden het gebruik van de remsystemen en het anticiperend rijden. Bij het eerste wordt gekeken naar de mate waarin de retarder wordt gebruikt versus de pedaalrem. Bij de tweede wordt kennelijk de tijd gemeten tussen het loslaten van het gaspedaal en het remmen via het rempedaal. Het bovenste groene balkje totaliseert die waarden. Helaas worden andere rijstijlaspecten dan degene die met remmen te maken hebben niet mee gewaardeerd. Je zou je kunnen voorstellen dat bijvoorbeeld het gebruik van de cruise control en met name de ingestelde snelheid meetelt. Uiteindelijk bespaar je meer brandstof door over langere afstand een paar kilometer langzamer te rijden dan door een keer slim te remmen onderaan een afrit. DAF zegt dat de DPA nog niet ‘uitontwikkeld’ is. Dus wie weet verandert er nog wat, maar vooralsnog is het ook in deze uitvoering een nuttig hulpmiddel waarvan je je wel moet afvragen hoe lang het voor een chauffeur attractief blijft het te gebruiken. Maar die DAFXFEURO6__spectabelvraag kun je voor vergelijkbare systemen van alle truckmerken stellen.

Meer luxe

Cabine-interieur en dasboard zijn door DAF eveneens fors onder handen genomen. Zo is het geheel gerestyled en werden veel nieuwe materialen en kleuren toegepast. Ook kan men vanaf nu luxe stoelen leveren met ventilatie. Vooral bij warm weer is dat uitermate plezierig. Verder is de cabine iets hoger geplaatst, maar qua volume nog altijd de grootste. Ten slotte moet worden gemeld dat DAF als laatste afscheid heeft genomen van het staande gaspedaal. Reden is dat de chauffeur bij rijden op de cruise control met hangende pedalen meer ruimte heeft om zijn voeten een keer te verzetten. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het andere gaspedaal ons in eerste instantie niet eens was opgevallen, wat een goed teken is. Verder werden ook de buitenspiegels vernieuwd. Ze zijn aan weerszijden niet meer in één groot spiegelhuis ondergebracht en zijn ook niet al te dicht tegen de A-stijl geplaatst. Daardoor wordt relatief weinig direct zicht geblokkeerd.

 ‘Total Cost of Ownership’

Naast comfort en veiligheid was ‘Total Cost of Ownership’ de belangrijkste focus bij de ontwikkeling van de nieuwe XF. Door alle vernieuwingen nam het eigen gewicht met 90 kilo toe, maar aan de andere kant worden de exploitatiekosten weer verlaagd door de grotere carterinhoud. Deze maakt het ook bij de Euro 6-motor mogelijk de service-intervallen te handhaven op 150.000 km. De carterpan is trouwens uitgevoerd in kunststof, wat niet alleen gewicht bespaart maar ook geluid dempt. De nieuwe SR1344-achteras bevat juist minder olie – vijf liter maar liefst – wat tot brandstofbesparing en lagere kosten bij verversing leidt. Een nieuw ontworpen pignon en een kroonwiel leveren een gewichtsbesparing van 50 kg op. De chassis zijn geschikt voor brandstoftanks met volumes tot 1.500 liter. In enkele gevallen verdwijnt de 90 liter AdBlue-tank naar een plaats achter de cabine en de batterijen naar een positie aan de achterzijde tussen de chassisbalken. Nieuw is verder het hogedrukremsysteem met een werkdruk van 12 bar. De luchtdruk wordt geleverd door een nieuwe, vloeistofgekoelde tweecilinder compressor met een capaciteit van 670 l/min. De compressor werkt in principe alleen wanneer de motor niet belast wordt. Voor de dynamo en stuurpomp heeft men een dergelijke regeling (nog) niet. De dakspoiler is in hoogte verstelbaar voor optimale aerodynamica.

Recordhouder

DAF claimt dat het brandstofverbruik van de nieuwe Euro 6 gelijk is aan dat van de Euro 5-ATE. In een test vorig jaar met de XF105 ATe Euro 5 haalden we echter 25,9 liter/100 km, en al eerder haalden we met een 460 pk XF105 27,7 liter/100 km. Dat zijn cijfers die een record zijn op onze testroute en beter zijn dan de 28,2 liter die met deze XF Euro 6 werden gereden op onze testroute. Toch verdient DAF een compliment met deze nieuwe XF Euro 6, want over de hele test gezien zet de DAF uitstekende prestaties neer op meerdere gebieden en is hij in deze vermogensklasse tot nu toe de zuinigste Euro 6-truck die we reden.

Foto’s: Jan Lieftink

DAFXFEURO6_vergelijkingstabel

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van oktober 2013. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer