fbpx Ga naar hoofdinhoud

Daimler zet punt achter platooning

Daimler Trucks heeft platooning niet langer als prioriteit. Er zullen geen nieuwe projecten meer worden opgestart. Uit praktijkproeven blijkt de brandstofbesparing te gering om hoge investeringen te verantwoorden. “Er is domweg geen businesscase voor platooning”, zei Daimler Trucks CEO Martin Daum aan het begin van de Consumer Electronics Show in Las Vegas.

Daimler heeft de afgelopen jaren veel met platooning getest, vooral in de Verenigde Staten, en het moeten concluderen dat de praktijk van platooning lang niet zo rooskleurig is als de theorie. “Voor de duidelijkheid, onder platooning verstaan wij dat twee of meer trucks elektronisch gekoppeld zijn en op korte afstand van elkaar rijden. Dat moet aerodynamisch voordeel brengen en daarom brandstof besparen. In theorie zo’n vier procent”, aldus Martin Daum. “Maar dat percentage staat voor het perfecte plaatje. In de praktijk bleek platooning ook op lange trajecten lang niet altijd mogelijk. Te vaak fluctueerde de afstand tussen de trucks. Door hellingen, op- en afritten of tussenvoegend verkeer. Dat betekende dat er gas bij gegeven moest worden om het platoon weer dicht op elkaar te laten rijden. Daarmee daalde het voordeel wat betreft brandstofbesparing tot onder de één procent. Te weinig om ermee door te gaan, vinden wij.”

Daimler stopt daarom met het deelnemen aan nieuwe platooningprojecten. De bestaande projecten waarin Daimler met partners samenwerkt, worden wel netjes afgerond. Daum hield nog wel een slag om de arm. “We schrappen platooning niet helemaal. We zetten het op een waakvlammetje, want wie weet brengt de toekomst nog technologie of inzichten waardoor we onze mening moeten bijstellen. Maar op dit moment is dat niet zo. Dat wil overigens niet zeggen dat de 50 miljoen euro die we in platooning hebben geïnvesteerd weggegooid geld is. We hebben er veel van geleerd en zien bijvoorbeeld nog wel toekomst in een platoon gecombineerd met automated driving, waarbij chauffeurs in volgende trucks geen actieve taak meer hebben of zelfs in het geheel achterwege kunnen worden gelaten.”

Op dit moment zijn er in Europa, en ook in Nederland, nog volop projecten om platooning uit te proberen. Daum is er echter van overtuigd dat die ook niet het gewenste resultaat zullen opleveren en dat concurrenten tot dezelfde conclusie zullen komen: er is geen businesscase voor platooning. “De berekeningen liegen niet. Het gaat om natuurkundige wetten en die zijn voor iedereen hetzelfde.”

7 reacties op “Daimler zet punt achter platooning

  • nan

    Groot gelijk Daimler, stoppen met die onzin. Men kan het geld beter gebruiken voor onderzoek naar nog zuiniger motoren.Het zelfde geldt ook voor de uitstoot van diesel motoren. Zag deze week een uitzending op de Duitse tv, waaruit bleek dat de uitstoot van diesels lang niet zo erg is als groene knakkers beweren, maar dat de meeste gevaarlijke stoffen zich bevinden in huizen van mensen, doordat ze te goed geisoleerd en doordat men de ramen te weinig open zet om door te luchten. De groene partijen overdrijven met alles. Waarom met dat platooning doorgaan op de Ned. wegen met om de 5 km een af en oprit, Totale onzin, groot gelijk Daimler(mercedes).

  • Profi4ever

    Zuinig rijden zou geïntegreerd moeten zijn in een defensieve rijstijl waar dus bekwaamheid een zwaarwegend iets is.
    Dit is slechts één van de fronten waar men aan de slag moet , ook truck fabrikanten zouden hier hun lobby op moeten afstemmen.
    Ook wat meer handhaving zou geen kwaad kunnen daar zuinig rijden samenhand met rollen en te veel automobilisten hun binnenspiegel niet gebruiken of niet kunnen voorspellen wat er verderop gebeuren gaat en vrachtauto’s dwingen tot remmen.
    Toch fijn om te weten dat een overheid vervoerders dwingt tot het aanschaffen van E6 motoren en zelf geen ruk doet om mensen op te voeden.

  • Waarom zo moeilijk doen als het ook veel eenvoudiger kan. Toevoeging van een reeds meer dan 30 jaar wereldwijd gebruikt brandstofadditief levert een brandstofbesparing op van gemiddeld 7,5 procent en tevens aanzienlijke vermindering van schadelijke emissies.

  • L. Geerlings

    Al deze onderzoeken hadden nooit nodig geweest, als men beter had samengewerkt met transportbedrijven, die de know how hebben van de werkelijkheid..in een opstelling van gecontroleerd rijden met cruise control met chauffeur als operator.
    Had je dit antwoord al in een week tijd gehad,…

  • W.Roks

    De conclusie dat platooning amper brandstof bespaart had ik van te voren ook al getrokken en gedeeld tijdens diverse sessies. Niet verrassend dus dat Daimler zijn R&D geld op andere projecten gaat inzetten.

  • HP

    Platooning gaan we in de toekomst zeker terugzien op de weg echter met een andere insteek dan waarop nu wordt ingezet. In plaats van brandstofbesparing zal Platooning vooral worden ingezet om de verkeersveiligheid te bovorderen en filevorming te voorkomen omdat verkeersstromen zich gecontroleerder over de weg bewegen.

  • Peter

    Ik zie fe nut ook niet van in heeft geen meerwaarde ja alleen dat stuk over de snelweg. Wie gaat de lading vastzetten, controleren, papieren tekenen ga zo maar door.
    Als dat allemaal gedaan word en dat ding alleen maar achter die andere truck aan hoeft te rijden waarom dan niet gewoon 2 13,60 trailers achter elkaar aan net als bv in Finland?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer