Data2Track als waakhond • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Data2Track als waakhond

“Door de inzet van de Drivers App en Storelinks webbased TMS kunnen we snel informatie delen met chauffeurs en derden”, zegt Patrick in ’t Ven.

(februari 2014) – Door de combinatie van transport en koerierswerk, onder meer van high value goederen, stelt P&M Express specifieke eisen aan de ICT. Die ziet de Brabantse transporteur gerealiseerd in Storelinks nieuwe TMS in de cloud en de Drivers App van Data2Track. Deze leverancier zorgt niet alleen voor plaatsbepaling en communicatie met de chauffeurs, maar ook voor extra beveiliging van de transporten.

“Door de inzet van de Drivers App en Storelinks webbased TMS kunnen we snel informatie delen met chauffeurs en derden”, zegt Patrick in ’t Ven.
“Door de inzet van de Drivers App en Storelinks webbased TMS kunnen we snel informatie delen met chauffeurs en derden”, zegt Patrick in ’t Ven.

“Dankzij ons gevarieerde wagenpark, met trekker-opleggers, bakwagens en bestelauto’s, kunnen we flexibel schakelen in materieel, waar nodig met het hoogste securitylevel”, zegt Patrick in ’t Ven, directeur van P&M Express in Tilburg. Drie man op kantoor sturen de 75 eigen auto’s aan, grotendeels vanuit een realtime planning. De helft van de orders is vooraf bekend en wordt in vaste routes afgehaald en uitgeleverd. “De andere

helft komt gedurende de dag binnen en wordt meteen ingepland”, vertelt In ’t Ven. “Onze planning verandert dan ook elke paar minuten en het komt regelmatig voor dat chauffeurs vaker op een dag van auto wisselen.”

Om te kunnen zien waar de auto’s zijn, kon P&M bijna 20 jaar uit de voeten met een voertuigvolgsysteem. Dat veranderde toen het bedrijf begin 2013 startte met high value transporten door Europa. “We hebben nu meer informatie nodig en willen die ook kunnen delen met chauffeurs en derden”, zegt In ’t Ven. Dat doet P&M met de Drivers App van Data2Track in combinatie met het webbased TMS van Storelink (voorheen ISTIA).

TAPA

P&M gebruikt de app voor het volgen van de auto’s en de communicatie met de chauffeurs. Voor de beveiliging wordt een extra GPS-modem ingebouwd.
P&M gebruikt de app voor het volgen van de auto’s en de communicatie met de chauffeurs. Voor de beveiliging wordt een extra GPS-modem ingebouwd.

Sinds september 2013 is P&M TAPA TRS1 gecertificeerd. “Dankzij de samenwerking met Data2Track hebben we binnen drie maanden de hoogste graad van beveiliging behaald”, zegt In ’t Ven. Hiervoor is een Data2Track GPRS/GPS-modem verbonden met een meldkamer, een paniekknop voor de chauffeur, deurcontacten en elektronische sloten. “Voor de high value transporten gebruiken we naast de smartphone met app ook een vast ingebouwd modem”, vertelt In ’t Ven. “Dan raken we het GPS-signaal niet kwijt als de telefoon wordt weggehaald of uitgezet.” Om die reden zijn ook de opleggers voorzien van een extra modem.

“De te rijden route wordt in overleg met de meldkamer bepaald en wij leggen hem vast in de Data2Track software”, licht In ’t Ven toe. Dat kan door hem te tekenen op de kaart of een eerder gereden route te selecteren. Ook bepaalt P&M hoeveel meter de auto van deze route mag afwijken voordat een alarmmelding wordt verstuurd. Als een chauffeur gaat vertrekken, meldt hij zich aan bij de meldkamer. Die volgt het transport via een eigen login op de webbased Data2track software. Gaat er onderweg iets mis, dan kan de chauffeur de paniekknop indrukken. “Via het modem wordt dan direct een alarmbericht verstuurd, zowel naar de meldkamer als naar mij”, zegt In ’t Ven. Dat gebeurt ook als de auto afwijkt van de opgegeven route of wanneer de deuren ongeoorloofd geopend worden. In ’t Ven: “In de meldkamer gaat dan meteen een alarm af, waarna de meldkamer met het eigen toestel van de chauffeur belt. Neemt hij niet op, dan wordt de KLPD ingeschakeld.”

Voertuiggebonden

Om bij Drivers App de beschikking te krijgen over voertuigdata voor onder andere verbruiks- en rijstijlanalyse ontwikkelt Data2track een Bluetooth-koppeling met de CANBus.
Om bij Drivers App de beschikking te krijgen over voertuigdata voor onder andere verbruiks- en rijstijlanalyse ontwikkelt Data2track een Bluetooth-koppeling met de CANBus.

P&M gebruikt de smartphone met Drivers App voor het volgen van de auto’s en de communicatie met de chauffeurs. Opvallend is dat de transporteur de app inzet als voertuiggebonden systeem. “De smartphone blijft in de craddle op het dashboard zodat we altijd kunnen zien waar de auto is”, vertelt In ’t Ven. De smartphone, bij P&M een Samsung Galaxy Note II, wordt echter niet vastgezet in de craddle. “In inbraakgevoelige gebieden moet de chauffeur hem ook even kunnen opbergen of meenemen.” Net als bij de Data2Track boordcomputer wordt de ritlijst vanuit het TMS naar de Drivers App verstuurd, kan de chauffeur order-/statusinformatie invoeren en worden de gegevens vanuit het voertuig in het TMS verwerkt. De app is voorzien van Sygic trucknavigatie die de chauffeur kan activeren als hij een order selecteert. Ook kan de ontvanger digitaal tekenen en is bij schades via de app een foto te maken.

Lage kosten

De verantwoording van stilstandtijd verloopt eveneens hetzelfde als bij de boordcomputer. Voor P&M houdt de Drivers App bovendien een wachttijdregistratie bij. Hiervoor registreert het systeem de tijd tussen het moment waarop de chauffeur zijn aankomst op het laad-/losadres meldt en de order afmeldt. “Daardoor kunnen we nu een overzicht van de wachttijden meesturen met de factuur”, aldus In ’t Ven. Hij vindt de Drivers App gebruikersvriendelijk en laagdrempelig. “De kosten liggen nu net onder de € 500,- per auto, terwijl we voorheen rond de € 1.700,- per auto kwijt waren aan het volgsysteem, een trucknavigatiesysteem en mobiele telefoon.”

Nieuw TMS

Storelink heeft het planbord van haar TMS aangepast aan de wensen van P&M, zodat alle planners een up-to-date totaaloverzicht hebben.
Storelink heeft het planbord van haar TMS aangepast aan de wensen van P&M, zodat alle planners een up-to-date totaaloverzicht hebben.

Naast de Drivers App implementeert P&M ook een nieuw TMS. “Ons bestaande pakket was verouderd”, zegt In ’t Ven. “Maar het was lastig om een nieuw te vinden: veel TMS-systemen zijn ofwel gericht op transporteurs met alleen trucks, ofwel op kleinere koeriersbedrijven.” Hij kwam uit bij Storelink, een jong softwarebedrijf dat is gevestigd bij Dinalog en dat hij kende vanuit het GreenCity stadsdistributieproject in Tilburg. “Storelink heeft een heel eigen visie op ICT”, vertelt In ’t Ven. “Hun oplossing is gebaseerd op het snel delen van informatie op een social media-achtige manier. Ze leveren logistieke bedrijfssoftware als Software as a Service, zoals een TMS en WMS. Die draaien op een platform van waaruit je via een profiel communiceert en informatie deelt met iedereen binnen en buiten de organisatie die ook een profiel heeft.”

Alles op één scherm

In ’t Ven koos ook voor Storelink omdat deze aanbieder het planscherm helemaal kon aanpassen aan de wensen van P&M. “Wij krijgen veel orders nog telefonisch of per fax binnen. Die willen we in het planscherm kunnen invoeren zodat nieuwe orders meteen zichtbaar zijn in de planning”, legt In ’t Ven uit. “Ook moeten alle ritten, zowel voor distributie als high value- en koeriersvervoer, op één scherm worden weergegeven. Dan heeft iedereen het totaaloverzicht en kunnen we snel met alle beschikbare materieel schuiven. Dat is de kracht van onze organisatie.”

P&M gebruikt Storelink voor de planning, facturatie, personeelsadministratie en het wagenparkbeheer. Het webbased systeem, waarvoor P&M een vast maandbedrag per gebruiker betaalt, is gekoppeld aan het financiële pakket KING en de Drivers App. “Het nieuwe TMS versnelt onze administratieve processen”, zegt In ’t Ven. “En dankzij de app kunnen we gemakkelijk informatie uitwisselen met onze chauffeurs.”

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van februari 2014. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Auteur: Sandra Waenink

Foto’s: Koos Groenewold

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer