fbpx Ga naar hoofdinhoud

De levende historie van DAF Trucks

Het merk DAF bestaat in 2018 90 jaar. DAF Trucks organiseerde in het DAF museum en op de eigen testbaan in Sint Oedenrode een unieke terugblik op het verleden, maar ook een vooruitblik op de toekomst. TTM.nl was erbij… en we hadden de dag van ons leven. [INHOUD | INDEX TTMnl2018_3_74]

Wie ooit wel eens in het DAF museum in Eindhoven heeft bezocht, is er wellicht geweest: op de plek waar DAF geboren werd. Dat is de werkplaats die Hub van Doorne op 1 april 1928 begon en van waaruit het DAF concern is ontstaan. Oké, het is natuurlijk een reconstructie, maar als je daar bij de smidse staat, is het alsof je de geschiedenis herbeleeft. Zo heeft het er echt uitgezien! Saillant detail is dat de werkplaats zich bevond in de in de hoek van de lokale bierbrouwerij Coolen in Eindhoven. We halen daarom maar een biertje bij de bar van het museum en terwijl we fantaseren dat we naast Hub van Doorne staan proosten we op het 90-jarig jubileum van DAF.

VarioMatic
Die werkplaats van Van Doorne, inmiddels vergezeld van zijn broer Wim, groeide in 1932 uit tot een aanhangwagenfabriek. Van Doornes AanhangwagenFabriek dus, afgekort DAF. De aanhangers en trailers van DAF hadden een gelast chassis, zo zien we in het museum. Dat en een slimme lastechniek zorgden voor lichte trailers en hoge laadvermogens. DAF had echt een naam in trailers, zoals we al eerder in deze rubriek zagen met de VIPRE busoplegger. In 1949 werd de eerste DAF truck in productie genomen en stond DAF voor Van Doorne’s Automobiel Fabriek. Een jaar later werd een speciale truckfabriek gebouwd en werd begonnen met de productie van truckchassis van drie, vijf en zes ton. De onderneming zoals we die vandaag kennen, begon vorm te krijgen. De DAF-historie is fantastisch weergegeven in het DAF museum, maar meer dan kijken kun je er niet. Dus we bekijken vele DAF’s, inclusief de personenwagens en het ingenieuze VarioMatic, maar we kijken toch vooral uit naar de volgende dag.

Sleutels
Die dag begint vroeg, want we hebben veel te doen. Op het binnenplein van DAF’s testbaan in Sint Oedenrode staat een rijke selectie aan DAF’s. Trucks van decennia geleden, maar we zien ook de CF en XF zoals die nu in productie zijn. Plus trucks van de toekomst, maar daarover later meer. En o ja, ook een Daffodil 31 en een DAF 44. En het mooie is, in alle voertuigen zitten sleutels en wij mogen er mee rijden!

Alsof-ie er gisteren nog rondliep: de werkplaats van Hub van Doorne. Allebei fantastisch om te rijden: links de A13DA, rechts de A1300P ‘Zevenstreper’. Gebroeders Betonmix. Links een moderne CF, rechts de DAF A1902DS uit 1968, als eerste met een turbo. Er was zo veel keus dat we niet alles konden rijden. Tweede van rechts de 95 Super Space Cab. Oude bekende van TTM.nl: de DAF F2600 van Roland Slenders. Wat brengt de toekomst? Elektrisch, of gaan we massaal platoonen? DAF is er klaar voor!

Zevenstreper
We beginnen gewoon met de eerste DAF in de rij: een rode A1300P. Die typenaam is veel minder bekend dan de bijnaam van deze DAF: de ‘Zevenstreper’, genoemd naar de zeven horizontale chromen strips op de voorkant. De P in de type-aanduiding staat overigens voor de Perkins-diesel, die DAF in het begin van haar truckbestaan monteerde. Het is lastig om via het wiel en het spatbord in te stappen. Het stuur in de cabine is groot en het sturen gaat zwaar. Natuurlijk is er geen stuurbekrachtiging aanwezig, maar het plezier tijdens het rijden is er niet minder om. Het schakelen met de 4-gangs gesynchroniseerde bak went snel. 83 pk heeft deze A1300P. Destijds was je eigenaar voor 16.200 gulden.

Wit stuur
Als we de Zevenstreper weer geparkeerd hebben stappen we snel in een A13DA uit 1961. Het is een blauw-groene torpedotruck. De DAF DA475 motor ligt dus echt voor ons, maar tijdens het rijden laat hij zich zeer goed horen in de cabine. Er komt ook aardig wat warmte de cabine in. Ook hier schakelen we met de hand maar met slechts vier versnellingen hebben we de handen vaak aan het grote witte stuur. Ik ben pas geboren lang nadat deze trucks op de markt kwamen, maar het rijden ermee doet me wel terugverlangen naar de jaren vijftig en zestig. Er zit puurs in deze vrachtwagens, iets wat in de huidige vrachtwagens weggepolijst lijkt.

Turbo
Tijdens een kopje koffie worden we gewezen op een witte DAF A1902DS uit 1968, met een blauwwitte betonmolen erop. Een bijzondere auto, want hij had de DS575 motor, de eerste DAF-motor met een turbo. Dat kunnen we goed merken als we gaan rijden met de zescilinder DADF, want hij levert 155 pk en legt die snel op het asfalt. Wel moeten we, als moderne truckjournalist, even wennen aan de AK 670 zesversnellingsbak. Daarbij moeten we namelijk dubbelclutchen, iets wat we nog niet eerder hadden gedaan. De bak kraakt af en toe vervaarlijk maar uiteindelijk parkeren we de betonDAF weer veilig. Tussendoor rijden we even kort met de DAF 31. Nostalgie, want als kleine jongen zaten we in zo’n auto bij opa op de achterbank. Geweldig dat we die auto even konden rijden!

Topcabines
Een oude bekende zien we ook: de DAF F2600 van Roland Slenders. Die hadden we in 2007 al eens in deze rubriek (teruglezen? – staat nog steeds op de website). Het weerzien met auto en chauffeur is hartelijk en onderweg weten we het weer: dit was echt een revolutionaire truck toen hij geïntroduceerd werd, in 1962. In de cabine zien we twee bedden, gordijntjes en veel comfort. Dit was echt de eerste truck, goed voor 40 ton, waarmee je internationaal transport kon bedrijven. Iets verderop zien we nog zo’n icoon staan: de DAF 95.500 met Super Space Cab uit 1995. Toen de grootste cabine in het wegtransport, en het casco van de cabine wordt tot op de dag van vandaag gebruikt. De 95 rijdt bijzonder fijn en verschilt niet eens zo veel van de huidige DAF’s.

Maar het was niet alleen maar terugblikken daar in Sint-Oedenrode. We konden ook (weer) rijden met de DAF Ecochamps en de DAF Convenient. Allebei hybride trucks maar allebei ook voorzien van (te) dure techniek. Het zal ooit wel realiteit worden, maar wanneer, dat is afwachten. Het zelfde geldt voor het EcoTwin platoonproject dat we later nog zagen. Wat we dan nog niet weten is dat de DAF CF Electric letterlijk enkele weken later geïntroduceerd zou worden. Een baanbrekende truck, wederom. Hub van Doorne had er vast goedkeurend naar gekeken….

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL, DAF TRUCKS

 

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer