Ga naar hoofdinhoud

De Values van De Rijke

(JUNI 2016) – ‘Accelerating Value’ is de nieuwe slogan waarmee familiebedrijf De Rijke Group zich tegenwoordig profileert. Maar waar staat die term eigenlijk voor? En hoe ziet de logistiek dienstverlener zijn eigen toekomst? TTM.nl schoof voor een goed gesprek aan tafel bij broers en directeuren Kees en Jeroen de Rijke. En we maakten ook kennis met Valerie. – [INDEX: TTMnl2016_3_12]

De Rijke Group heeft een nieuw gezicht, zie ik. Nieuwe huisstijl, logo, website. Was het tijd voor iets nieuws?

Kees de Rijke: “Het zijn andere tijden, dus daar past een nieuwe stijl wel bij. Onze opa Cees de Rijke overleed vorig jaar, op 92-jarige leeftijd. Hij richtte het bedrijf op, maakte het groot en onze vader Leen de Rijke heeft het in de afgelopen 35 jaar verder uitgebouwd, vooral internationaal, pan-Europees. De Rijke is bekend van de chemicals, van de tankcontainers.  Gedurende de economische  crisis vanaf 2008 werden we hard geraakt, de chemie viel stil. We hebben slechte jaren gehad, met 25 tot 30 procent minder opdrachten. Uiteindelijk hebben we onze tankdivisie, met zo’n 1500 tankcontainers verkocht, aan Hoyer. De afgelopen jaren hebben we gebruikt om het bedrijf te reorganiseren. Zo is er gekozen voor een nieuw IT-systeem van Kewill, de veiligheidscultuur heeft een update gehad. Ook zijn we een duurzaamheidsoffensief gestart. We hebben veel naar binnen gekeken zeg maar. Nu is het tijd om onze klanten weer meer aandacht te geven.” 

Ik zie onder het nieuwe logo een nieuwe slogan staan. Accelerating Value. Wat betekent dat?

De Rijke Group-049Kees: “De Rijke is dus allang niet meer alleen een transportbedrijf. We willen er voor onze klanten zijn in de gehele supply chain. Echte ketenregie waarbij vrijwel geen vraag te gek is. Klanten ontzorgen is een wat holle term geworden door het vele gebruik, maar dat is wel wat te doen en nog veel meer willen doen. Niet alleen meer van A naar B rijden of simpelweg pallets in loodsen opslaan. Daar zijn we trouwens al veel langer mee bezig, vanaf eind negentiger jaren al, maar nu benoemen we het ook als onze eigen ‘value’. Moderne logistiek is enorm veelzijdig en dynamisch, en daar voelen we ons goed bij. Dat zie je ook in ons logo. Waar we vroeger wat gestileerde wegen naast onze naam hadden staan, staat er nu een logo dat dynamiek uitstraalt.”

Dat is de theorie. Geef eens wat praktijkvoorbeelden.

Jeroen de Rijke: “Natuurlijk. Nog steeds bestaat ons werk voor zo’n 60-70 procent uit chemie, maar we verbreden de activiteiten. Zo hebben we een warehouse in België voor high-tech klanten, zitten we in retail en food en ook in verpakkingsmiddelen. Ons netwerk groeit. Ook zijn we sterk in het vervoeren van Carbon Black voor de bandenindustrie. Dat gebeurde vroeger veel vanuit West-Europa, maar nu ook vanuit het Midden-Oosten. Dus dan pakken we dat uit onze expertise op voor klanten, doen het precies zoals zij willen. Afgelopen week hadden we een gesprek met een bedrijf dat in het Midden-Oosten, maar ook in Azïe logistieke netwerken heeft. Daar werken we graag mee samen, zodat we een ‘ja’ kunnen geven als een klant wil dat we logistieke oplossingen voor hem verzorgen in bijvoorbeeld Pakistan.”

Dat klinkt echt als volop logistieke dienstverlening. Dat is een trend, ik weet het. Is er een kans dat jullie ooit afscheid nemen van ‘de wielen’, van het wegtransport?

Jeroen: “Voor de duidelijkheid: we zijn dus allang niet meer alleen wegtransporteur. De schaalvergroting in de branche zorgt ervoor dat je moet samenwerken. Ik wil graag dienstverlener voor transport in Finland zijn, maar daar hebben wij geen vestiging. Dus zoek je partners. De beste oplossing, of de goedkoopste, wat de klant zoekt, die rijdt. Soms is dat middels onze eigen wagens, maar dat kan er ook een van  de partners zijn. Ik zie ons het echte trucking echter niet afbouwen. Je moet ook volume behouden om zelf optimaal in dat deel van de vervoersmarkt te kunnen opereren. Afscheid van de wielen dus niet, we hebben nog altijd 500 trekkers en meer dan 1000 trailers, maar we beogen wel een heel brede focus op dienstverlening. Fiscale vertegenwoordiging doen we bijvoorbeeld ook. Soms worden we gevraagd om producten in te klaren voor klanten. Onlangs hebben we een duur chemieproduct van zo’n 700.000 euro geïmporteerd en ingeklaard voor een klant. Had-ie wel even vooruit betaald natuurlijk!”

Kees: “We hebben bij onze nieuwe huisstijl een filmpje gemaakt om de De Rijke Group te presenteren als logistieke dienstverlener, om uit te leggen wat ‘Accelerating Value’ is. Dat doen we aan de hand van Valrie, die naar de kapper gaat. Moet je echt even zien, dat is in een notendop onze nieuwe strategie. Moet je die video even aan de lezers van TTM.nl laten zien!”

Die schaalvergroting heeft ook risico’s natuurlijk. Jullie doen zaken in Rusland en China, hebben een vestiging in Saudi-Arabië. Politiek niet de meest stabiele landen.

Kees: “Tja, heel de wereld is momenteel onrustig. Er kan hier in Nederland ook een aanslag worden gepleegd. In Saudi-Arabië zijn ze bijvoorbeeld wat minder scheutig met toegangsvisums geworden. Wat er ook gebeurt, wij moeten een professionele partner zijn voor onze klanten. Die mogen niks, of anders zo min mogelijk merken van calamiteiten. Er rijden dagelijks 75 auto’s van ons naar Groot-Brittannië. Wat gaat er gebeuren als er met het referendum een Brexit komt? Ik weet het niet, ik weet alleen dat je bovenop dat soort ontwikkelingen moet zitten, goed moet kijken en analyseren en het risico voor je business zo veel mogelijk moet afdekken.”

Duurzaamheid hoort tegenwoordig ingebed te zijn in de bedrijfsstrategie. Is dat bij jullie ook zo?

De Rijke Group-034Jeroen: “Ja, daar zijn we zeker mee bezig. We zijn geen pioniers, maar volgen de ontwikkelingen en kijken welke passen bij ons bedrijf. Momenteel hebben we een Scania op LNG op proef. Kunnen we dat zelf ervaren, maar onze klanten ook. We kijken naar de inzet van e-trucks in de haven, waar toch geen heel grote afstanden moeten worden gereden. Waterstof, ook een mogelijkheid. Ook zitten we in een werkgroep van TNO voor platooning. Dat zou voor ons profijtelijk kunnen zijn, bijvoorbeeld op onze dagelijkse rit met 15 containers naar Luxemburg. Een LZV? Nee, die hebben we niet. Wij zijn vaak zo zwaar beladen, daar past een LZV niet in. Niet voor ons althans. Duurzaamheid is mooi, maar niet tegen elke prijs natuurlijk. Het moet passen bij onze business en efficiency. En vergeet ook niet: de nieuwe Euro 6 trucks zijn ook al heel erg schoon. Als je daar regelmatig in investeert, en dat doet de De Rijke Group, doe je al heel aardig mee.”

Wie breed logistiek wil dienstverlenen, moet ook op andere gebieden investeren. Hoe staat het daar mee?

TTM2016_3_12_16_derijke_foto3Kees: “Dat doen we dan ook. In Antwerpen is onlangs een nieuw warehouse van 10.000 m2 opgeleverd, op ons eigen terrein aan de Kruisweg aldaar. En in ons Veembedrijf in de Botlek is er een nieuwe drumming machine geïnvesteerd voor het afvullen van zowel non-ADR als ADR producten. Door dergelijke investeringen kunnen we ‘Accelerating Value’ ook echt waarmaken. Maar ook op andere gebieden investeren we. Voor ons personeel hebben we De Rijke Today ontwikkeld, een uitgebreide HRM-tool waar zij veel documenten en informatie rond hun eigen persoonlijke situatie kunnen terugvinden. We zijn er zelfs voor genomineerd: de AFAS Awards!”

#values #huisstijl #opacees

Tekst: Arjan Velthoven | Foto’s: Koos Groenewold

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer