fbpx Ga naar hoofdinhoud

Deens onderzoek naar vergrendeling trailers na spoorongeluk

De Deense onderzoeksraad voor ongevallen heeft het gebruik van een aantal trailers voor spoorvervoer verboden naar aanleiding van het dodelijke ongeval van 2 januari jl. Uit onderzoek blijkt dat het vergrendelingsmechanisme die de trailers aan de goederenwagons verbindt niet goed werkt.

Dat zou de oorzaak zijn van het ongeval op 2 januari. Daarbij werd door harde wind een oplegger deels van een goederentrein geblazen. Een passerende passagierstrein werd geraakt door de oplegger. Acht mensen kwamen daarbij om het leven.

Onderzoek wijst nu uit dat bij sommige opleggers de kingpin niet goed sluit op de schotel van de goederentrein. Ook de smering van de schotel zou niet in orde zijn. Daardoor staat de oplegger min of meer los op de wagon en heeft harde wind vrij spel en kan de trailer in beweging brengen. Er wordt nu onderzocht of slijtage aan de schotels waar de kingpin in rust een mogelijke oorzaak is.

De Deense krant Berlingske refereert ook aan een ongeval in Noorwegen in 2006 waar de oorzaak van een ongeval eveneens niet goed vergrendelde trailers was.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer