Deezzl analyseert kosten tankcard • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Deezzl analyseert kosten tankcard

Deezzl.com wil transparantie bieden in de kosten van tankcards. “Want wij komen nog altijd transportbedrijven tegen die daar die veel kritischer zouden moeten zijn”, zegt Jelger Gustafsson van Deezzl.com

(NOVEMBER 2015) – Wie veel kilometers rijdt, heeft een tankkaart. Handig, èn het bespaart kosten. Denkt u. Transportbedrijven hebben echter maar een beperkt inzicht in de werkelijke brandstofkosten van hun wagenpark. De nieuwe website Deezzl.com verschaft transparantie. “Het merendeel van de transporteurs betaalt echt te veel voor hun diesel”, zegt Jelger Gustafsson van Deezzl.com.

Het is een heel bekend feit in de transportsector: 30 procent van de operationele kosten verdwijnen in de brandstoftank. “De kosten zijn hoog, maar dat wil niet zeggen dat ze zo hoog moeten zijn. Het principe van Deezzl is opgezet rond de tankkaart. Er zijn er talloze, en vaak hebben transportbedrijven, of hun wagenparkbeheerders eigenlijk, ooit een keuze voor een kaart gemaakt. Daar wordt mee getankt, de facturen komen binnen, en iedereen denkt dat hij weet waar hij aan toe is. Maar weet je ook echt of je niet te veel betaalt?”, stelt Gustafsson de vraag maar heel direct.

Deezzl.com wil transparantie bieden in de kosten van tankcards. “Want wij komen nog altijd transportbedrijven tegen die daar die veel kritischer zouden moeten zijn”, zegt Jelger Gustafsson van Deezzl.com
Deezzl.com wil transparantie bieden in de kosten van tankcards. “Want wij komen nog altijd transportbedrijven tegen die daar die veel kritischer zouden moeten zijn”, zegt Jelger Gustafsson van Deezzl.com

Tanken & ICT
Deezzl.com is opgezet door Gustafsson en compagnon Thomas Berris. “Ik heb een achtergrond in ICT, Thomas is gepokt en gemazeld in de brandstofindustrie. We hebben onze kennis samengebracht in Deezzl.com.” Berris zag in een vorige functie dat transportbedrijven weinig inzicht hadden in de kosten die samenhingen met hun tankcard. Gustafsson: “Er is natuurlijk een groot verschil tussen bedrijven onderling. De bedrijven met hele grote fleets zitten er soms bovenop, die monitoren bijna op dagbasis welke kaarten er gebruikt kunnen worden en waar er getankt mag worden, zeker internationaal. Of ze schrijven elke maand een tender uit voor tankcards. Maar aan de andere kant van het spectrum zien we transportbedrijven die veel kritischer zouden moeten zijn. Dat kan oplopen tot bedrijven met een middelgroot wagenpark hoor. Bij deze bedrijven zie je vaker dat ze een partnerschap hebben op relatie. Ze kennen een bepaald bedrijf, kennen de tankcard en voelen zich daar comfortabel bij. Ze zijn zich er niet van bewust dat ze kosten kunnen besparen. Sterker nog, ik kom nog heel vaak transporteurs tegen die denken dat ze een fan-tas-tische deal hebben! Die kunnen we vaak wel de ogen openen.” Gustafsson geeft graag een voorbeeld. “Een transportbedrijf in het zuiden des lands. Heeft een thuispomp, denkt dat dat het voordeligste is. België is dichtbij en de diesel is daar goedkoper, maar daar gaan tanken, daar had de eigenaar nog niet aan gedacht. Toen we ‘m de voordelen hadden berekend, was-ie snel om”, vertelt Gustafsson glimlachend.

Geheim

In de toekomst weten we precies wat de kosten van de tankcards zijn, zegt Gustafsson. “Het vergelijken van tankcards wordt gemeengoed. Over vijf jaar weet de transportsector niet beter.”
In de toekomst weten we precies wat de kosten van de tankcards zijn, zegt Gustafsson. “Het vergelijken van tankcards wordt gemeengoed. Over vijf jaar weet de transportsector niet beter.”

Op haar site klinkt Deezzl.com uitdagend. ‘Hoeveel geeft u jaarlijks uit aan diesel en AdBlue? En hoeveel zou u betaald hebben bij andere diesel betaalkaarten? Zelfde periode, zelfde volumes in dezelfde landen?’, zo staat er te lezen. “Op onze site kan een transporteur een analyse maken, of door ons laten maken, van zijn huidige tankcard. Afgaande op zijn wagenpark, zijn routes en de daar geldende brandstofprijzen kunnen we dan kijken of er een goedkopere oplossing is.” Deezzl.com vergelijkt dus prijzen van tankcards en brandstofprijzen. Een enorme klus, geeft Gustafsson toe. “Maar we zijn al twee jaar bezig en hebben een enorme database met maandelijks meer dan 700.000 prijzen uit 25 landen, info van 35 kaartleveranciers en meer dan 35.000 tankstations in Europa. En we hebben een database met de beste kortingen.  Waar we al die info vandaan halen? Dat is het geheim van de smid, dat vertel ik niet. Maar we kunnen al die info leveren per leverancier, land en volumecategorie”, aldus Gustafsson. Deezzl.com kan uit al die gegevens analyses maken. “Wat zijn de totale netto jaarkosten? We kijken naar prijzen, kortingen en bijkomende servicekosten, zodat we echt op een netto bedrag uitkomen. We hebben minimaal 6 maanden data per leverancier van de tankcards, dus we kunnen echt heel secuur rekenen.”

Leads
Transportbedrijven kunnen op Deezzl.com een account aanmaken en zelf vergelijkingen maken en offertes aanvragen. Dat kan met een gratis inlogcode, te verkrijgen via partnermailings, of anders met een account voor 49,50 euro. Wie heel scherp wil blijven kan voor 89,50 euro 3 maal per jaar door Deezzl automatisch een update ontvangen, waaruit blijkt of zijn huidige voorwaarden nog competitief zijn.” Aanbieders van tankcards zijn misschien niet altijd blij met de prijsvergelijkingen op Deezzl.com, maar dat nadeel heeft ook zijn voordeel. “Deezzl.com kan voor hen ook functioneren als leadgenerator. Daar krijgen wij dan, daar zijn we ook eerlijk in, een kleine vergoeding voor. De site kan voor aanbieders ook een marketinginstrument zijn. Geven ze veel korting, komen ze hoger in de ranking”, legt Gustafsson uit. Hij benadrukt echter dat Deezzl.com onafhankelijk wil blijven. “Dat moet ook wel, anders zijn we niet geloofwaardig als vergelijkingsinstrument.”

Kostentransparantie
Deezzl.com is pas een paar maanden live, maar er hebben toch al zo’n 150 transportbedrijven prijsvergelijkingen tussen cards gedaan. “Dat geeft voor ons duidelijk aan dat er duidelijke behoefte is aan transparantie in kosten.” Gebruik van Deezzl.com kan echt duizenden euro’s per jaar schelen. “Natuurlijk. Daar hoef je geen wiskundegenie voor te zijn”, aldus Gustafsson, die het graag nog maar eens met een voorbeeld uitlegt. “Twee eigenrijders, een vader en zoon, rijden vrijwel altijd dezelfde route en zijn veelvuldig in Oostenrijk. Maar ze tanken altijd thuis, bij de pomp om de hoek. Wij hebben hen voorgerekend wat het zou kosten als ze in Oostenrijk gaan tanken, waar de diesel 7 cent per liter goedkoper is. Scheelde hen 6.000 euro op jaarbasis. Dat is toch 500 euro per maand, een flinke toename dus van het salaris van de eigenrijder.”

Deezzl.com maakt naast calculaties over dieselkosten ook berekeningen voor gebruik van Adblue. Vooralsnog alleen voor Nederlandse klanten, maar het buitenland lonkt. “We hebben de website ook al opgezet in het Engels, Duits en Pools. Een internationale expansie, naar Duitsland bijvoorbeeld, ligt voor de hand, maar dat is pas voor later. Eerst willen we in Nederland voet aan de grond krijgen.” Overtuigd van het eigen succes is Deezzl.com in ieder geval wel. Gustafsson: “Het vergelijken van tankcards wordt gemeengoed. Over vijf jaar weet de transportsector niet beter.”

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van november 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer