De Belgische supermarktketen Delhaize voert in haar gehele keten een duurzaam beleid en heeft ook distributieketen onder handen genomen. Dat heeft er in geresulteerd dat er dagelijks 40 Delhaize-trucks minder de weg op hoeven en dat de CO2-uitstoot fors werd beperkt.
Eerder deze zomer kregen de vrachtwagenchauffeurs van Delhaize een uitgebreide opleiding rond ‘eco-proactive driving’. Gedurende een hele dag leerden ze via theoretische en praktische sessies om zuiniger te rijden en zo de CO2-uitstoot te beperken. De geschatte besparing van deze opleiding bedraagt zo’n 5 procent op het totale verbruik. Dit komt neer op een besparing van 83 ton CO2 voor 40 vrachtwagens. Bovendien denkt Delhaize dat proactief rijden ook leidt tot een beperking van het aantal ongevallen.
Eerder dit jaar werd een nieuwe distributieplanning ingevoerd voor de vrachtwagens die de Delhaize-winkels beleveren. Terwijl er vroeger twee vrachtwagens nodig waren om elke winkel met verse producten te bevoorraden, worden nu al deze producten in één oplegger bijeengebracht.
“Met dit nieuwe systeem is het mogelijk het laden van de opleggers te optimaliseren”, verklaart Stéphane Seghers, Vice President Logistics and Industrial Departments. “Tot nu toe werden de opleggers gemiddeld voor 70 procent van hun capaciteit geladen. Dankzij het bijeenbrengen van alle verse producten kan de laadcapaciteit gemiddeld voor 90 procent worden benut. Dankzij deze nieuwe planning zijn we erin geslaagd elke dag 40 vrachtwagens minder te laten rijden op de Belgische wegen, jaarlijks het aantal afgelegde kilometers met 2 miljoen kilometer te verminderen en op die manier de CO2-uitstoot met 21.000 ton te doen afnemen.”
Delhaize wil de CO2-uitstoot blijvend laag houden en dat houdt in dat enkel
wagens die aan bepaalde CO2-limieten voldoen en dus zuiniger rijden, kunnen gekozen worden. Daarnaast wil Delhaize ook hybride bedrijfsauto’s in gaan zetten.
De maatregelen op het distributievlak maken deel uit van een ambitieus energiebesparingsprogramma van Delhaize dat het energieverbruik van de firma met 35 procent zal doen dalen tegen 2020. Delhaize België heeft overigens een kwalitatief marktonderzoek gevoerd naar de houding van de consument ten opzichte van duurzaamheid en supermarkten. Uit dit onderzoek blijkt duidelijk dat de consument duurzame inspanningen van supermarkten wel op prijs stelt, maar dat hij zelf zijn aankoopgedrag nauwelijks wijzigt op basis van duurzame criteria.