Ga naar hoofdinhoud

Den Bosch wil vrachtverkeer op ring beperken

Het Platform WegwijsA2 wil vijftig vrachtwagens per uur minder over de rondweg Den Bosch laten rijden tijdens de spits. Daarnaast wordt vervoerders en bedrijven dringend gevraagd om te denken over alternatieven voor de bevoorrading van hun winkels of het vervoer van hun goederen.

Voor goederenvervoer geldt volgens het platform hetzelfde als voor personenauto’s: in de spits moet tijdens de ombouw van de rondweg Den Bosch en de Randweg Eindhoven tien procent minder vrachtverkeer gebruik maken van de weg. In beide richtingen. Voor Den Bosch betekent dat een vermindering van vijfhonderd personenwagens en vijftig vrachtwagens per rijrichting tussen 7.00 en 9.00 uur en tussen 16.00 en 18.00 uur. In Eindhoven, waar meer vrachtverkeer rijdt, gaat het om 75 vrachtauto’s per rijrichting per uur. Het aantal personenwagens is gelijk aan dat in Den Bosch.
Volgens Peter van der Meij, voorzitter van het platform en directeur public relations bij vervoerder DHL, wordt met veertig grote bedrijven gekeken of de tijdstippen waarop goederen nu vervoerd worden aangepast kunnen worden tijdens de ombouw van de wegen die tot eind 2009 duurt. “Ook onderzoeken we de mogelijkheid om het vervoer over het spoor of via het water te laten plaatsvinden. Brabant heeft twee prachtige kanalen. Daar kan veel over vervoerd worden.”
Om op de weg zoveel mogelijk stremmingen te vermijden, worden ervaren beroepschauffeurs volgens Van der Meij ingezet om ’s nachts voor het wegwerk noodzakelijke omleggingen op de rondweg Den Bosch en de Randweg Eindhoven te testen. “Ze kijken dan hoe de hoek van de omlegging is, of ze snelheid kunnen houden, of de invoegstroken lang genoeg zijn. Dat alles met als doel een zo goed mogelijke doorstroming van het verkeer.”
De transferia die er moeten komen voor personenauto’s, kunnen ’s nachts volgens Van der Meij gebruikt worden door vrachtwagens met opleggers. “We willen ze daarom 24 uur laten bewaken en vangen dan twee vliegen in één klap.”
 
 

Auteur: Arjan Velthoven

 

ttm.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer