Het Platform WegwijsA2 wil vijftig vrachtwagens per uur minder over de rondweg Den Bosch laten rijden tijdens de spits. Daarnaast wordt vervoerders en bedrijven dringend gevraagd om te denken over alternatieven voor de bevoorrading van hun winkels of het vervoer van hun goederen.

Volgens Peter van der Meij, voorzitter van het platform en directeur public relations bij vervoerder DHL, wordt met veertig grote bedrijven gekeken of de tijdstippen waarop goederen nu vervoerd worden aangepast kunnen worden tijdens de ombouw van de wegen die tot eind 2009 duurt. “Ook onderzoeken we de mogelijkheid om het vervoer over het spoor of via het water te laten plaatsvinden. Brabant heeft twee prachtige kanalen. Daar kan veel over vervoerd worden.”
Om op de weg zoveel mogelijk stremmingen te vermijden, worden ervaren beroepschauffeurs volgens Van der Meij ingezet om ’s nachts voor het wegwerk noodzakelijke omleggingen op de rondweg Den Bosch en de Randweg Eindhoven te testen. “Ze kijken dan hoe de hoek van de omlegging is, of ze snelheid kunnen houden, of de invoegstroken lang genoeg zijn. Dat alles met als doel een zo goed mogelijke doorstroming van het verkeer.”
De transferia die er moeten komen voor personenauto’s, kunnen ’s nachts volgens Van der Meij gebruikt worden door vrachtwagens met opleggers. “We willen ze daarom 24 uur laten bewaken en vangen dan twee vliegen in één klap.”
Bron: Brabants Dagblad