DHL koopt vijftig Iveco's Daily CNG • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

DHL koopt vijftig Iveco’s Daily CNG

Pakketvervoerder DHL gaat zijn Nederlandse wagenpark vergroenen. Donderdag werd daartoe een nieuwe stap gezet met de aanschaf van vijftig Iveco’s Daily CNG. De op aardgas lopende auto’s hebben onder meer een verlaagde CO2-uitstoot. DHL investeert ongeveer 2,5 miljoen euro in de aanschaf. Ze worden eind dit jaar geleverd.

De presentatie van de overeenkomst tussen DHL en Iveco vond plaats bij de DHL-vestiging in Drachten, waar tegelijkertijd op een paar honderd meter afstand ook een aardgastankstation werd geopend. De aanwezigheid van dat vulstation gaf de doorslag voor de bestelling van de aardgaswagens. “De wagens waren in 2007 al besteld, maar die bestelling hebben we omgezet van diesel- naar aardgaswagens”, aldus Albert Jourdan, directeur duurzaam ondernemen bij DHL.

DHL is volgens haarzelf de eerste logistieke onderneming die specifieke en meetbare doelstellingen heeft voor wat betreft de reductie van de CO2 uitstoot, namelijk om de uitstoot in 2020 met 30 procent gereduceerd te hebben ten opzichte van 2007. Frank Appel, CEO van Deutsche Post World Net zegt hierover: “Voor elke brief en elke container willen we in 2020 30 procent CO2 uitstoot verminderen.” Om de doelstelling te bereiken focust DHL zich op vier gebieden: lucht, weg, gebouwen en producten en services. Zo is DHL bijvoorbeeld voornemens om 90 procent van de luchtvloot in 2020 vervangen te hebben door brandstof zuinige toestellen. Een belangrijke rol is weggelegd voor het Innovation Center van DHL dat gevestigd is in Troisdorf, nabij Bonn. Met technologie partners wordt hier voortdurend gewerkt aan innovaties, ook op het vlak van alternatieve brandstoffen en emissie reductie projecten.

De aanschaf van de aardgaswagens is onderdeel van de concrete initiatieven die DHL Express in de Benelux op dit gebied neemt. Momenteel wordt er in de Benelux gewerkt aan de volgende projecten ter vermindering van brandstofgebruik en uitstoot van schadelijke stoffen:

  • het plaatsen van roetfilters op alle nog in omloop zijnde Euro 3 voertuigen;
  • de aanschaf van voertuigen met Euro 5 en EEV motoren;
  • het testen van hybride voertuigen;  
  • het verder optimaliseren van de routeplanning, waardoor het aantal gereden kilometers aanzienlijk beperkt wordt;
  • de inzet van een rondvaartboot en fietskoeriers in Amsterdam;
  • de inzet van LZV’s om het aantal gereden kilometers zoveel mogelijk te beperken;
  • de verkenning van andere alternatieven, zoals: biobrandstoffen en vloeibaar aardgas.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer