Ga naar hoofdinhoud

Diesel besparen vóór de eerste meter

(JULI 2015) – Tokheim is natuurlijk bekend van de pompen langs de weg. Het bedrijf heeft echter onder de naam ProFleet een reeks producten die uitstekend passen bij de fleetowner met een eigen dieselpomp op het terrein. Daarmee is het mogelijk diesel te besparen voor er ook nog maar een meter gereden is.

“Tokheim is vooral bekend van onze retailactiviteiten, de pompen bij de tankstations die iedereen kent. We houden ons echter ook al heel lang bezig met de commerciële vloten. Als ik transportbedrijven bezoek, staat er in de ontvangsthal soms een oude brandstofpomp. Niet zelden is dat een oud model Tokheim”, vertelt sales engineer fleet Johan Krijgsman van Tokheim. “Door heel Europa hebben we op zo’n 300.000 plekken ‘dispensers’ staan. Onder de noemer ‘DiaLog’ biedt Tokheim een compleet brandstofmanagementsysteem. Dat kan bestaan uit diverse Quantium verdeelzuilen, maar ook uit meerdere (maximaal 16) verdeelzuilen die onderling verbonden worden door SlimDiaLog. Ook toegangspoorten, wasstraten en AdBlue-pompen kunnen in dit systeem worden opgenomen. “DiaLog bestaat ook uit een webapplicatie, die functioneert als beheertool. Het geeft gebruikers toegang tot alle tankgegevens via een webbrowser. De gebruiker hoeft dus geen software te laten installeren om via DiaLog te werken. Dat is een belangrijk pluspunt ten opzichte van andere systemen. Met de webapplicatie kan optimaal brandstofmanagement worden uitgevoerd, tot en met rechten en quota’s voor bepaalde voertuigen en chauffeurs.” Dialog werkt ook met de bekende RFID-tag voor identificatie. Nog belangrijker is volgens Krijgsman dat de dispensers van Tokheim van de allerhoogste kwaliteit zijn. “Voor fleetowners is dat belangrijk, want het betekent dat verspilling en metings- of calculatieverschillen minimaal zijn. Daarom is de terugverdientijd van DiaLog ook beperkt.” Krijgsman benadrukt dat DiaLog een ‘fuelmanagementsysteem’ is. “Er is natuurlijk wel wat fleetinformatie wat betreft liters en verbruik uit te halen, maar het is geen echt fleetmanagementsysteem.” Een interface met fleetmanagementsoftware behoort volgens Krijgsman zeker wel tot de mogelijkheden.

Fraude voorkomen

Door de rfid-beveiliging van SmartFuel kan er alleen getankt worden als de nozzle en de tankopening-tag communiceren.
Door de rfid-beveiliging van SmartFuel kan er alleen getankt worden als de nozzle en de tankopening-tag communiceren.

Fraude met brandstof is van alle tijden, ook bij transportbedrijven. “Als je er naar vraagt, roept iedereen van niet, maar fleetmanagers weten vaak wel beter. Er verdwijnen liters, en soms heel veel liters, ook bij de pompen op het eigen terrein. SmartFuel is een toepassing die Tokheim sinds enkele jaren aanbiedt. SmartFuel bestaat uit diverse onderdelen, die er samen voor zorgen dat fraude met brandstof voorkomen kan worden. “Op de tankopening van de vrachtwagen wordt een voertuigtag geplaatst, die kan communiceren met de nozzle van de pomp. Op de nozzle zit namelijk een rfn-reader. Die nozzle communiceert dus met de rfid-tag, maar ook met een voertuigtag, een contactloze microprocessor in het voertuig. Die geeft door om welk voertuig het gaat, welke brandstof erin moet, en ook de kilometerstanden worden hiermee geregistreerd en doorgestuurd naar de fleetowner”, aldus Krijgsman. Door de rfid-beveiliging kan er alleen getankt worden als de nozzle en de tankopening-tag communiceren. “Als er contact is, licht er een led-je op op de nozzle. Wordt de nozzle uit de tankopening gehaald, dan wordt het contact meteen verbroken en is tanken niet meer mogelijk, zelfs niet als de hendel van de nozzle ingedrukt wordt gehouden. Snel nog even een jerrycan vullen is er niet meer bij.”

Texaco

Dialog werkt ook met de bekende rfid-tag voor identificatie.
Dialog werkt ook met de bekende rfid-tag voor identificatie.

Het SmartFuel systeem kan een uitkomst zijn voor fleetowners met een eigen tankinstallatie op het terrein. Maar wat nu als je met een kleine vloot of als eigen vervoerder bij een commerciële pomp tankt? “Ook dan kan SmartFuel gebruikt worden. In samenspraak met de pomphouder is een tankpistool dan te voorzien van de rfn-nozzle. Tegelijkertijd betekent dat wel dat er dan alleen nog maar bij dat tankstation getankt kan worden. Texaco biedt SmartFuel trouwens op grote schaal aan met hun concept One2Go.”

Vrachtwagens moeten niet alleen van diesel worden voorzien, maar ook van AdBlue. Ook daarvoor is SmartFuel geschikt. Volgens Tokheim is SmartFuel inmiddels in gebruik op 175 locaties. Daar horen 15 transportbedrijven bij. Voor SmartFuel moet natuurlijk een investering worden gedaan, maar, zo benadrukt Krijgsman: “Dan wordt het brandstofgebruik strak gemonitord, en dan is er geen mogelijkheid meer voor misbruik of verspilling. En zo wordt er diesel bespaard voor er ook maar een meter gereden is.”

Auteur: Arjan Velthoven

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van juli/augustus 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer