DAF gaat dit jaar opnieuw verkooprecords breken. Dat stelt DAF topman Aad Goudriaan in het Eindhovens Dagblad, in een toelichting op de halfjaarcijfers van Paccar . Bij de Amerikaanse moeder van DAF liep de winst terug.

Volgens Goudriaan profiteert het Eindhovense concern vooral van de groei in Midden- en Oost Europa. Die markt groeit nog harder dan die in West Europa. Vorig jaar bereikte DAF voor het zesde achtereenvolgende jaar een productiepiek. Toen werden 56.250 vrachtwagens geproduceerd. DAF heeft de productie in Eindhoven en het Britse Leyland inmiddels opgevoerd tot 250 trucks per dag.
Uit de Nederlandse verkoopstatistieken van RAI Vereniging blijkt DAF met 31 procent de grootste daler zijn wanneer de verkopen over de eerste zes maanden van dit jaar worden vergeleken met de zelfde periode in 2006. Er werden 2237 DAF’s geregistreerd tegen 3262 in de eerste helft van 2006. De daling van de truckverkopen in zijn geheel was met 17 procent beduidend lager. Woordvoerder Ron den Engelsen van DAF zegt dat de oorzaak daarvan ligt in het feit dat DAF vanwege de roetfilterproblematiek in de laatste maanden van 2006 verhoudingsgewijs veel meer trucks afleverde dan de andere merken. Dat leidde tot een dip in de eerste maanden van dit jaar. Den Engelsen zegt dat DAF zich over zijn positie en marktaandeel op de Nederlandse markt geen zorgen maakt: “We hebben op dit moment een orderportefeuille van meer dan 5000 voertuigen!” DAF gaat er overigens van uit dat de sterk getegen vraag naar trucks in Europa en vooral in de Oost-Europese landen een structureel karakter heeft.