Dobbe Transport: Alles met verstand • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Dobbe Transport: Alles met verstand

De klop van heipalen en hamers zijn nog maar net verstomd in Roelofarendsveen. Dobbe Transport legt de laatste hand aan een nieuw warehouse. Daar staat nu al een deel van het wagenpark voor. TTM.nl keek rond bij Dobbe en ging samen met Eric Dobbe en Peter Wesselius eens zitten voor een goed gesprek over het fleetmanagement van het bedrijf. [INDEX TTMnl2016_4_40]

Dobbe Transport zorgt goed voor zichzelf. Het pand, de auto’s: het ziet er gelikt uit en daardoor zijn ze, het klinkt cliché maar het is zo, een visitekaartje voor het bedrijf. Dobbe doet aan pallettransport en warehousing in de Benelux.

Vanuit Roelofarendsveen, maar het heeft sinds 2009 ook een eigen vestiging in Avignon. “Van daaruit bedienen we midden- en zuid-Frankrijk, zeg maar van Straatsburg, Grenoble, Nice, Marseille, Toulouse  tot aan Lyon toe. We hebben daar vijf man personeel en vier auto’s”, vertelt logistiek manager Eric Dobbe. Er komt steeds meer ruimte voor schaalvergroting, internationalisering, ziet hij. “De deur staat open voor samenwerking. Zoals we hier voor vele vervoerders de last-mile naar de steden in de Randstad doen, zo doen we dat ook vanuit Avignon. Transportbedrijven, in Nederland maar ook daarbuiten, staan open voor samenwerking om hun eigen bedrijfsvoering te optimaliseren.” Eric Dobbe is een erg betrokken transportondernemer. Hij is voorzitter van Transport en Logistiek Nederland, Deelmarkt Distributievervoer. Dat geeft hem ook de gelegenheid om veel collega’s te spreken en er een relatie mee op te bouwen.

Matzwart
Voor de deur staan enkele trucks uit het wagenpark van Dobbe. Knalrode cabines, kenmerkende matzwarte wielen daaronder. “Dan zie je niet dat ze vies zijn”, zegt Peter Wesselius, wagenparkbeheerder bij Dobbe Transport, met een grijns. “Je kan er een grap van maken, maar er zit wel een kern van waarheid in. Rij je met aluminium velgen, dan zijn ze na een week sturen echt smerig”, aldus Dobbe. Het wagenpark van Dobbe telt 100 voertuigen. “Even kijken… veertien trekkers, 21 opleggers, 21 15-tons bakwagens, acht volume bakwagens, twaalf 12-tons bakwagens, twee bakwagens met laadkraan en vijf 3,5 tons bakwagens. En dan nog negen autonome aanhangwagens en acht middenas aanhangwagens”, telt Wesselius op. Het wagenpark bestaat uit drie merken: Mercedes-Benz, DAF en Volvo. “We zijn erg tevreden over deze merken. Mercedes-Benz en DAF, daar hebben we gewoon een goed gevoel bij. Het is niet altijd rekenen. Je moet het soms ook aan iemand gunnen. Vandaar dat we na een goed gesprek onlangs twee Volvo’s FH hebben aangeschaft.” Dobbe tendert niet vaak en is redelijk merkentrouw. “Voor de koelmachines gebruiken we TRS, de banden betrekken we van Euromaster dus het zijn Michelins. Of ik geen andere banden wil uitproberen. Dat is heus weleens gebeurd, maar ehh…., dat was niet zo’n succes. Het gaat overigens niet alleen om het product. De service van bijvoorbeeld die TRS koelmachines moet ook in Frankrijk gegarandeerd zijn.” Chauffeurs hebben bij Dobbe overigens weinig te klagen. “Magnetrons in de cabine? Of standairco? Doen wij niet moeilijk over. Je wilt graag dat de chauffeurs het naar de zin hebben op hun werkplek. Dat betaalt zich altijd terug. De betrokkenheid van de chauffeurs bij ons is hoog, de dienstverbanden zijn lang”, vertelt Wesselius.

Dobbe-beurt
Het onderhoud wordt door Dobbe Transport uitbesteed aan de dealer. “De Mercedes-Benz dealer zit hier zowat om de hoek, dus dat is heel prettig”, zegt Wesselius. “We kunnen met hen, maar ook met andere dealers, goede afspraken maken. ‘De Dobbe-beurt’, ze weten precies wat dat is.” Dobbe ziet de dealer echt als een sparringpartner, om er samen het beste van te maken. “En eens in de drie maanden zitten we om de tafel voor overleg over de facturen. Want er is wel vertrouwen, maar dat moet zich wel bewijzen.” Toch heeft Dobbe ook een eigen werkplaats, zij het een kleintje. “Klopt, klein onderhoud doen we zelf”, licht Eric Dobbe toe. “Basiszaken als verlichting, remblokken en –schijven, brandstoffilters. Dat doet onze monteur Wil. Steun en toeverlaat is die man, echt. Eentje van de oude stempel. Je kan hem ’s nachts bellen als er eentje met pech langs de kant staat. Maar het echt ingewikkelde werk, alle Euro 6 onderhoud, daar hebben we de dealer voor”, aldus Wesselius.

Doorlaad-combi’s
Dobbe staat bekend om zijn dubbeldekkers, waarvan er dit jaar een nieuw bijzonder exemplaar op de weg kwam: een gekoelde dubbeldekker met een beweegbare vloer. “We zijn met dubbeldekkers begonnen omdat de LZV internationaal nog niet is toegestaan. Bovendien rijden wij hier in Nederland rijden we voornamelijk groupage, geen FTL. We rijden al 5 jaar zo en kunnen gewoon veel meer meenemen. We verhogen onze beladingsgraad en zijn flexibel  ten aanzien van de bereikbaarheid met motorwagen –aanhangwagencombinatie oplossing.  Hetzelfde geldt voor onze doorlaad-combi’s.  Bij retourvrachten uit Frankrijk bijvoorbeeld is dat zeker het geval”, schetst Dobbe.

TTM2016_4_40_44_fleetmanagement_dobbe_foto1
Peter Wesselius (links) en Eric Dobbe

Platform
Dobbe Transport wil dus best innoveren, maar het moet wel efficiënt zijn. “De laatste jaren kijken we goed naar onze IT-inrichting. We gebruiken TMS en WMS van Van Boxtel, de routeplanner van Ortec en boordcomputers van Logi-App, maar er is meer natuurlijk. Ik zou heel graag een platform zien waarop al die systemen data kunnen uitwisselen. Het kan nog veel efficiënter. Met Bakker en Schilder werken we samen in een pilot van TLN voor het maken van een standaard xml-project. Dit om de samenwerking tussen transportbedrijven te bevorderen die dan wordt ondersteund met eenvoudige IT-oplossingen, zodat de zendinginformatie altijd voorhanden is. Maar ook uit Fleetboard is nog veel te halen. Wij gebruiken het niet alleen voor onze Mercedes-Benz trucks, maar ook voor onze DAF voertuigen.”

Verstandig omgaan met wat je hebt. Misschien is dat wel hèt motto van het fleetmanagement van Dobbe. Maar ook als het om personeel gaat bijvoorbeeld. Eric Dobbe: “We hebben 140 medewerkers, zo’n 80 chauffeurs. Hoe je omgaat met elkaar, met klanten, dat is belangrijk. Het elkaar aanspreken op de juiste manier is hiervan een belangrijk onderdeel, als iemand eens een fout maakt. Ook zijn we sinds twee jaar actief bezig met Lean Six Sigma om de processen te verbeteren door de mensen zelf.” Het nieuwe warehouse van Dobbe is het belangrijkste wapenfeit voor de komende jaren. Eric Dobbe: “Eind dit jaar moet het helemaal klaar zijn. Duurzaam ingericht en met uitbreiding van 4000 palletplaatsen voor diverse specialismen als koel, ADR, en GDP. Het geeft ons weer nieuwe flexibiliteit in het dagelijkse werk en nieuwe kansen op de markt.”

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer