In Groot-Brittannië gebeuren elk jaar meer dan 1.000 ongelukken met buitenlandse trucks, die met hun ‘lefthand-drive’ een grotere dode hoek hebben en bij het wisselen van rijstroken medeweggebruikers over het hoofd zien. Afgelopen winter werden er bij de veerboten in Dover 40.000 zelfklevende dodehoeklenzen uitgedeeld aan buitenlandse chauffeurs. De eerste tekenen zijn dat de zijdelingse ongelukken daarmee flink gereduceerd zijn.

Een chauffeur met een truck met het stuur aan de linkerzijde, heeft aan de rechterzijde van zijn voertuig een flinke dodehoek. Lastig in Groot-Brittannië, want daar zitten juist de voertuigen die je inhalen. De Britse branche-organisatie FTA zegt dat er dagelijks 14.000 buitenlandse trucks het Verenigd Koninkrijk binnenkomen, een aantal dat snel stijgt. In de UK zijn er jaarlijks meer dan 1.000 zijdelingse ongevallen van trucks met andere weggebruikers.
De VOSA is afgelopen winter in samenwerking met de Highways Agency een proef gestart waarbij in Dover zelfklevende fresnel lenzen, dodehoeklenzen, worden uitgedeeld aan buitenlandse chauffeurs. Die kunnen de lens plakken op de rechterruit van hun cabine en zo hun zichtveld vergroten. Er zijn afgelopen winter 40.000 fresnel lenzen uitgedeeld, en de eerste tekenen zijn dat de effecten goed zijn en het aantal ongelukken afgenomen. De definitieve resultaten van de proef worden nog bekeken door het Britse ministerie van Transport en zullen later dit jaar bekend worden gemaakt. De Highways Agency is echter al zo overtuigd van het nut van de fresnel lenzen dat zij ook in andere Britse havens verwachten de lenzen te gaan uitdelen.