Bericht

Don-Bur maakt Euro-versie Teardrop trailer

De Britse trailerbouwer Don-Bur heeft een verlaagde versie gemaakt van de aerodynamische Teardrop trailer. Deze is slechts 4 meter hoog en kan daarom ook op het Europese vasteland worden ingezet. De trailer werd ontwikkeld voor DHL, die Euro Teardrop gaat inzetten tussen op een route tussen Nederland en Duitsland.

Don Bur Teardrop Euro trailerVorige versies van de Teardrop hadden hoogtes variërend tussen 4,2 en 4,6 meter. Dat leverde weliswaar 10 procent meer laadvolume op, maar de hoogte van de trailer betekende dat niet alle Britse transporteurs hem konden gebruiken. In Europa is de maximumhoogte van een trailer namelijk beperkt tot vier meter.

Om de hoogte van de trailer te beperken, maar wel nagenoeg hetzelfde laadvolume van ruim 96 kuub te behouden, heeft Don-Bur onder meer 215/75 R17,5 banden gebruikt. De vloerhoogte achter is nu 790 mm.

Was de standaard Teardrop al in staat om gemiddeld 10 procent brandstof te besparen, met de nieuwe verlaagde Teardrop verwacht Don-Bur dat dat percentage nog licht zal stijgen.

DHL Supply Chain uit Southampton is de eerste transporteur die met de nieuwe Euro Teardrop gaat rijden. Don-Bur en DHL verwachten dat naast de 10 procent besparing op diesel het eerste jaar ook 25 ton aan CO2 minder zal worden uitgestoten. Ondertussen zal de Euro Teardrop ook op pilotbasis bij andere bedrijven worden ingezet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven