Dood aan de dodehoek! • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Dood aan de dodehoek!

(JULI 2015) – De dodehoek, het gebied aan de rechterzijde van een truck waar de chauffeur geen zicht over heeft, is een groot gevaar in de stad. Mercedes-Benz werkt hard aan de introductie van een dodehoekassistent, die TTM.nl onlangs al uit kon testen.

Mercedes-Benz organiseerde onlangs een ‘Campus Safety’, om te laten zien welke veiligheidssystemen het merk heeft en welke er aan zitten te komen. Een daarvan is de dodehoekassistent, door Mercedes zelf heel fraai ‘Abbiege-Assistent’ genoemd. Een uiterst waardevolle toevoeging aan de veiligheidssystemen van ‘Das Haus’, want dodehoekongevallen zijn helaas nog altijd aan de orde van de dag. Sla er de kranten maar op na of open een nieuwssite op het internet, en de verschrikkelijke gevolgen van het niet zien van een fietser of andere kwetsbare verkeersdeelnemer in de dodehoek zijn snel duidelijk. De gevolgen voor slachtoffers, maar ook voor chauffeurs kunnen groot zijn. In Londen werd onlangs een chauffeur na een fataal dodehoekongeval veroordeeld tot gevangenisstraf. “Van de verkeersongevallen met trucks is 26 procent op kruisingen, nog eens 13 procent met voetgangers in andere situaties. Het is hoog tijd dat we de risico’s op dat soort ongevallen gaan aanpakken”, aldus Sven Ennerst, hoofd product engineering bij Daimler Trucks. “Ons nieuwe systeem helpt de chauffeur in die situaties dat hij geen optimaal zicht heeft. Een sensor ter hoogte van de achteras van de trekker neemt waar of er zich objecten of fietsers of voetgangers bevinden aan de rechterzijde van de combinatie. De sensor is sterk genoeg om de gehele rechterzijde te scannen, en zelfs het gebied twee meter voor de truck. Als de chauffeur rechtsaf wil slaan en er bevindt zich iets binnen het bereik van de sensor, dan licht er een geel waarschuwingsdriehoekje op in de display op de A-stijl aan de rechterzijde van de cabine. Als er gevaar is van een botsing, dan klinkt er een waarschuwingssignaal en licht het driehoekje rood op. Dat moet voldoende zijn om de chauffeur alert te krijgen en te voorkomen dat hij rechtsaf slaat”, schetst Ennerst.

Waarschuwingslichtje

Zit er een voetganger, fietser of object gevaarlijk aan de rechterzijde, dan kleurt het lichtje geel en als het echt link wordt rood.
Zit er een voetganger, fietser of object gevaarlijk aan de rechterzijde, dan kleurt het lichtje geel en als het echt link wordt rood.

Bij een demonstratie van de dodehoekassistent rijden we mee met een van de ‘Safety-trucks’ op een afgesloten terrein. De Safety-truck stopt bij een verkeerslicht, en aan de rechterkant stopt een ingehuurde fietser. Meteen gaat het gele waarschuwingslichtje branden. Het verkeerslicht springt op groen en als we tegelijk met de fietser optrekken en ook maar de geringste stuurbeweging naar rechts maken, klinkt het signaal en knippert het licht rood. Duidelijk dus, tot hier en niet verder. Wat niet gebeurt, is ingrijpen in de aandrijflijn of het remsysteem. Dat gebeurt bij andere veiligheidssystemen wel en zou best welkom zijn. Want veiligheidslichtjes zijn mooi, maar je kunt ze negeren. En als de chauffeur dat doet, is hij niet alleen eigenwijs, maar worden de 50 procent minder verkeersslachtoffers die Daimler met dit systeem beoogt, ook niet gehaald. Een extra attentie aan de chauffeur, bijvoorbeeld door het aantrekken van de gordel of een trilling in het stuur, kan hem nog extra alarmeren. Een fysieke alert schudt je pas echt wakker, zo weten wij uit ervaring.

De sensor voor dit systeem zit bij de achteras van de trekker. Sensoren op de koppelschotel meten de mate waarin de trekker afbuigt naar rechts.
De sensor voor dit systeem zit bij de achteras van de trekker. Sensoren op de koppelschotel meten de mate waarin de trekker afbuigt naar rechts.

Volgens Mercedes-Benz gaat de dodehoekassistent snel in productie, en volgens onze waarneming nog eerder dan de IAA in Hannover volgend jaar. Mooi aan de dodehoekassistent is dat hij niet alleen bruikbaar is met fietsers en voetgangers. Ook stilstaande objecten als paaltjes detecteert hij. Dat is gemakkelijk bij manoeuvreren in steden en het scheelt schades. De dodehoekassistent werkt niet alleen maar in de stad, hij is ook nuttig op de snelweg, als je na het inhalen weer terug wilt naar de rechterbaan. De assistent monitort zoals gezegd de hele rechterzijde, dus hij ziet het ook als je de collega-trucker voorbij bent. Hoeft die eindelijk niet meer dat lichtsignaal te geven dat je er langs bent! Wat we ons wel afvragen, is of deze dodehoekassistent breed geaccepteerd wordt in de transportbranche. Andere lovenswaardige initiatieven op dat vlak werden nooit een grote hit. Ook een gerechtvaardigde vraag is of het systeem goed afgesteld wordt. Een zelfde systeem in een Sprinter bestelauto van hetzelfde merk waarschuwde ons ook ooit voor bomen en vangrails…

Weg met spiegels

Weg met die grote spiegelhuizen aan de cabine! Een camera met scherm biedt hetzelfde overzicht, maar verbetert het zicht rondom van de chauffeur.
Weg met die grote spiegelhuizen aan de cabine! Een camera met scherm biedt hetzelfde overzicht, maar verbetert het zicht rondom van de chauffeur.

Beter zicht is altijd een hot item in de truckindustrie. De extreem grote spiegelhuizen aan de zijkant van de cabine zijn wat dat betreft net zo belemmerend voor het zicht rondom als dat ze zicht bieden. ”Eigenlijk zijn het grote olifantenoren aan die cabine”, verzuchtte Daimlers hoogste truckbaas dr. Wolfgang Bernhard al. Maar er is hoop! Op Mercedes’ Future Truck 2025, waarop TTM.nl een stukje mee mocht rijden, zitten geen spiegels meer, maar enkel camera’s. Dat blijkt het zicht naast de cabine, zo belangrijk in de stad, bijzonder te verbeteren. De schermen die naast de A-stijlen hangen, bieden hetzelfde vertrouwde zicht als anders, zelfs met een groothoekbeeld. Het enige nadeel van de camera’s is dat ze boven de cabinedeur zijn gemonteerd, buiten het zicht van de chauffeur. Dat kan dus potentiële schade opleveren als het een keer smal is. Daartegenover staat dat de camera’s veel minder breed zijn dan de spiegels. De naam ‘Future Truck 2025’ doet vermoeden dat camera’s in plaats van spiegels over 10 jaar op productietrucks te zien zijn, maar wij vermoeden (en hopen ook) dat het al veel eerder zal zijn. Dat moet eigenlijk wel, want elke centimeter meer zicht, die de chauffeur heeft (of het nou in de stad is of niet), is meegenomen. Veiligheid voor alles.

Auteur: Arjan Velthoven

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van juli/augustus 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer