fbpx Ga naar hoofdinhoud

DPD en TNO willen slimmere pakketbezorging

Pakketbezorger DPD en onderzoeksorganisatie TNO sluiten een strategisch partnership om technische vernieuwing in de logistieke sector naar een hoger niveau te tillen en te versnellen. De partijen richten zich op innovatie met betrekking tot voertuigen, data-analytics, robotisering en automatisering. Op basis van een gezamenlijke innovatieagenda ontwikkelen TNO en DPD concrete projecten waarbinnen geëxperimenteerd kan worden. De eerste concrete uitwerking van het partnership is het project SOLiD, gericht op een zelf-organiserend pakketbezorgingssysteem.

Voor het SOLiD project werken DPD en TNO samen met diverse gemeenten en vier universiteiten gezamenlijk aan onderzoek en experimenten om het pakketbezorgingssysteem verder zelf-organiserend te laten verlopen. Een ander belangrijk onderwerp op de innovatieagenda is duurzaamheid. Zo wordt nu haalbaarheidsonderzoek gedaan naar zero emissie pakketbezorging in Rotterdam.

Eric Dietz, CEO bij DPD Nederland: “Als gevolg van de groei van e-commerce en vraag naar bezorgingen, neemt de markt van pakketbezorging een steeds grotere vorm aan. Dat heeft invloed op de maatschappij én op het milieu. Denk aan uitstootgassen in dichtbevolkte steden. Dit vraagt om innovatieve oplossingen en een toepassing van nieuwe technologie. Dit vergt innovatie in de sector en om dit te versnellen zoeken we wegen binnen en buiten onze organisatie. Onze ambitie is om het leven in en rond steden te verbeteren. De samenwerking met TNO zorgt voor een stroomversnelling en helpt ons deze ambitie te realiseren.”

Paul van den Avoort, Director Mobility, Logistics & Smart Cities bij TNO: “Dit partnership verkort de time to market van innovaties. We kunnen versneld innovaties in de praktijk toetsen en vervolgens in één moeite door ontwikkelen en implementeren door een kundige marktleider als DPD. Al doende leren we en sturen we bij. Het is vooral van belang om te beginnen, zodat de markt op een verantwoordelijke manier de wensen van de consument kan blijven vervullen. Met de gezamenlijke innovatieagenda en de samenwerking kunnen we bestaande kennis eenvoudiger inzetten en de huidige uitdagingen op het gebied van mobiliteit en verstedelijking het hoofd bieden.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer