Ga naar hoofdinhoud

De driehoeksrelatie van Ahold Delhaize, DAF & Peter Appel

Tweeduizend winkelllocaties, 1000 trucks per dag, 26.000 ritten per week, 400.000 rolwagens per week in gebruik. Het duizelt je al snel als je hoort wat er komt kijken bij de logistiek van Ahold Delhaize. DAF Trucks en Peter Appel Transport zijn daar partners in. Samen zoeken ze naar de meest duurzame vorm van transport. Dat vereist een intense driehoeksrelatie. [INHOUD | INDEX TTMnl2017_6_28]

We zijn bij het Ahold Distribution Centre in Geldermalsen op bezoek. Niet alleen, maar met ruim 20 Europese transportjournalisten, de International Truck of the Year Jury. We rijden allemaal met de nieuwe DAF CF/XF range, want die moeten we dan nog (begin oktober, red. TTM.nl) aan de tand voelen voor de award van 2018 (dat liep goed af voor DAF.) 

Het welkomstwoord is van Peter Leegstraten, manager inkoop en innovatie bij Ahold Delhaize Transport. Hij legt uit dat het elke dag een forse opgave is om de logistiek naar die 2.000 winkellocaties voor elkaar te krijgen. “Safe, silent, clean, efficient”, somt hij voor zijn publiek de voorwaarden op waar het transport aan moet voldoen. Maar die 2.000 winkels zijn niet de enige punten in het logistieke netwerk van AH. Er zijn ook nog 23 warehouses van AH zelf, één van Gall&Gall, één van Etos, vijf hubs voor die twee retailers, vier home-shop-centers voor AH Online, tien hubs voor AH Online, en 30 pick-up points voor AH Online. En dan ook nog de 100 locaties van leveranciers.

Restricties

v.l.n.r. Peter Leegstraten; Ahold Delhaize, Richard Zink, DAF Trucks en Peter Appel; Peter Appel Transport.

“Dat moet allemaal gebeuren”, zegt Leegstraten, “in een maatschappij die meer en meer te maken krijgt met restricties op het gebied van milieu. Zo is een kwart van alle winkels niet bereikbaar met onze trucks en trailers. Maar denk ook aan regels voor geluid, toegang tot stadscentra, emissies. Moet je allemaal rekening meehouden. Congestie. Acht procent van de arbeidstijd staat een truck stil in de file. Desondanks stellen we onszelf doelen om zo efficiënt mogelijk ons transport in te richten.” Ahold Delhaize richt zich zoals gezegd op vier doelen: Clean, Silent, Safe en Efficiency. “Clean staat voor verminderde emissie, met binnen vijf jaar een verminderde CO2-uitstoot van 26,5 procent en zo min mogelijk NOx-uitstoot, mede door het gebruik van Euro 6 diesels. Silent, dat hoef ik niet uit te leggen: zo stil mogelijk zijn, vooral in stedelijk gebied. Voldoen aan de PIEK-norm met trucks en trailers, door gebruik van onder meer hybride aandrijflijnen, alternatieve brandstoffen, waar mogelijk elektrisch. Safe is gericht op het voorkomen van ongevallen. Jaarlijks vallen er 3 doden rond een supermarkt. Met speciale city-opleggers, Side Guard en Tail Guard, nachtdistributie, platooning en chauffeurstrainingen proberen we die veiligheid te waarborgen. En Efficiency. We proberen door ladingoptimalisatie kilometers en uren te besparen. LZV’s, nachtdistributie, dynamisch plannen en het reduceren van lege kilometers zijn hiervoor de wapens. Efficiency staat ook voor reductie van brandstof, anderhalf tot twee procent per jaar. Trucks worden doorontwikkeld, maar ook chauffeurstrainingen zijn hier een middel toe. Nachtdistributie en meer aerodynamica door bijvoorbeeld sidewings ook.”

PIEK
Al die maatregelen hanteert Ahold niet pas sinds gisteren. Al in 2007 committeerde Ahold zich aan PIEK, wilde 100 procent aan PIEK en (toen nog) Euro 5 voldoen. Ochtenddistributie volgden, in 2009 de eerste LZV’s. Iedereen kent de verhalen nog wel over pilots met CNG, LNG, hybridetrucks, Silent DAF’s. In 2017 heeft Ahold een pilot gestart om met volledig elektrische trucks te gaan rijden. Dat gebeurt met partner Simon Loos, een van de 22 transportpartners waar Ahold mee samenwerkt.

Break-even
Al die ideeën en concepten moeten wel getest worden in de praktijk. Dat vraagt om een hele nauwe band met die transporteurs, maar ook met een truckleveranciers als DAF Trucks bijvoorbeeld. “Veel overleg dus, want ook een duurzame oplossing willen we winstgevend hebben, of op zijn minst break-even draaien. Transparantie is belangrijk, dus is er een open kostencalculatie. De pilot moet echt in een praktijksituatie starten, mede om alles goed te kunnen analyseren. En je moet kunnen kijken naar de lange termijn: er moet een positieve business-case zijn, zonder subsidie, en de pilot moet op grote schaal door te voeren zijn in de niet te verre toekomst.” Volgens Leegstraten is er met de partners al veel gerealiseerd, maar is er ook nog een lange weg te gaan. “In 2025 moet het transport in stadscentra emissievrij zijn. Wij hebben ons daaraan gecommiteerd in de Green Deal Zero. En nu wegen we telkens af welke brandstof of aandrijflijn we in elke welke transportsituatie moeten gebruiken. Wat is ‘available en payable?” Daarbij focust Ahold zich niet alleen op stadsdistributie. “Omdat we zeventig procent van onze kilometers op de snelweg doorbrengen, kijken we serieus naar truckplatooning en participeren samen met onze transporteurs in de eerste testen.”

LZV
Een andere van de 22 transportpartners van Ahold Delhaize is Peter Appel Transport. Het bedrijf heeft 150 trucks permanent voor Ahold rijden, vertelt Marcel Pater, fleetmanager bij Peter Appel. “Fleetmanager, maar tegenwoordig ook IT-manager, want IT wordt steeds belangrijker in dit vak.” Voor het internationale gehoor vertelt Pater enthousiast over de inzet van LZV’s. “Doen we al sinds 2003. We hebben nu 16 LZV’s en door de jaren heen dik 20 miljoen kilometer aan ervaring opgedaan.” Peter Appel Transport is een van de proeftuinen geweest om de innovaties waar Peter Leegstraten eerder over sprak uit te proberen. “Sidewings, Tailguard, EBS, cryogene koelmotoren, we hebben het allemaal in de vloot opgenomen”, aldus Pater. Peter Appel Transport is ook een van de bedrijven geweest waar de nieuwe generatie DAF’s als eerste hebben gereden. Pater heeft van dichtbij kunnen zien hoe DAF door de asratio’s te verkleinen mede het brandstofverbruik kon verlagen. “Dat gaat best hard”, schetst Pater. “Van 2,64 bij de eerste Euro 6 DAF’s in 2013, naar 2,53 bij de generatie van 2015 naar 2,21

Marcel Pater, fleetmanager Peter Appel Transport

voor de nieuwe range. Met de trucks van 2015 boekten we een winst in brandstofverbruik van 4,9 procent, met de nieuwste range is dat nog eens 6,9 procent beter. Bij een jaarverbruik van 20 miljoen liter diesel is dat een besparing van circa anderhalf miljoen euro. Wel zien we dat het Adblue-verbruik bij de nieuwe generatie iets hoger ligt. ”

Lichte druk
De driehoeksrelatie tussen DAF Trucks, Ahold Delhaize en in dit geval Peter Appel Transport is er een waar veel overlegd wordt. Zo worden Ahold en de vervoerder door de overheid gedwongen langzaam aan naar zero-emissie vervoer te verkassen, en legt de grootgrutter zelf bij vervoerders de vraag neer met trucks op LNG te rijden. Maar die heeft DAF niet. Leegstraten: “Het klopt dat er veel overlegd wordt. Ahold Delhaize heeft zijn wensen, noem het een menukaart. Daarop staan ook LNG-trucks en hybridevoertuigen. Wij zijn tevreden met de dieseltrucks van DAF, maar tijdens zo’n overleg oefenen we ook wel lichte druk uit op DAF om te komen met een truck met een aandrijflijn
op alternatieve brandstof.”

TEKST & FOTO’S: ARJAN VELTHOVEN

#retaildistributie
#overleg
#zoschoonmogelijk

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer