In antwoord op Kamervragen deelde Minister Peijs mee dat het rijden zonder chauffeurskaart ook verboden is als de aanvraag ervoor inmiddels is ingediend. De boete kan worden verhoogd als de ondernemer van een en ander op de hoogte was.
Kamerlid Knops vroeg of het klopt het dat chauffeurs, die nog geen bestuurderskaart hebben, niet mogen rijden op straffe van een boete van 2200 euro, ook al hebben de bestuurders inmiddels een aanvraag ingediend en wordt er gewerkt met printfunctie van de digitale tachograaf, waardoor een controle op naleving van de rij- en rusttijden mogelijk is. Minister Peijs antwoordde daarop: Het rijden zonder bestuurderskaart wordt internationaal beschouwd als het rijden zonder registratieblad van de analoge tachograaf. Op een dergelijke overtreding staat in Nederland een boetebedrag van € 1100. Alleen in het geval dat de bestuurderskaart defect of verloren is, wordt internationaal het gebruik van print outs toegestaan. Rijden met print outs alleen werkt fraude in de hand en dient derhalve zoveel mogelijk voorkomen te worden. De reden dat de boete werd verhoogd tot € 2200 euro heeft te maken met het feit dat de ondernemer wist dat de chauffeur geen kaart had en de man desalniettemin toch de weg op stuurde. De ondernemer wordt beboet voor “het ontbreken van toezicht op het gebruik van het controle apparaat en de bestuurderskaart.”
Auteur: Pieter Wieman