Duitse faillissementgolf is al realiteit • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Duitse faillissementgolf is al realiteit

Voor het 300 eenheden tellende Berlijnse transportbedrijf Friedrich Schulze is gisteren uitstel van betaling aangevraagd. Insiders vrezen dat de huidige faillissementsgolf in het Duitse wegvervoer nog maar het begin is.

schulzeHet Berlijnse transportbedrijf Friedrich Schulze is het zoveelste Duitse transportbedrijf dat de afgelopen welken het loodje legde. Ricö, Spedition Beständig, Spedition Lohse, Spedition + Logistik Leypold uit Suhl en Bermes Logistik uit Willich zijn maar een greep uit de namen van bedrijven die de afgelopen weken omvielen. Het aantal faillissementen in de Duitse transportbranche is 8,3% hoger dan de zelfde periode vorig jaar. In het geval van Friedrich Schulze gaat het om een bedrijf met 300 trekkende eenheden en 1100 medewerkers.

Insiders verwachten dat invoering van de nieuwe Mauttarieven begin volgend jaar tot een grote golf nieuwe faillissementen leidt waarbij ook bekende namen zullen vallen. Eén van de problemen is dat er in Duitsland nog relatief veel Euro 3 trucks rijden waardoor de betreffende  Duitse transporteurs gemiddeld 3000 tot 6000 euro per jaar meer kwijt zijn aan Maut. Een voorbeeld daarvan is de autotransportbranche waarvan het wagenpark nog voor de helft uit Euro 3 trucks bestaat. Het gaat hier om motorwagens met aanhangwagen waarbij vervanging veel kostbaarder is dan in geval van een trekker. Maar ook vervanging van een Euro 3 trekker is voor veel Duitse transporteurs niet meer haalbaar omdat de restwaarde ervan zo fors is gedaald dat de kloof met een nieuwe Euro 5 trekkers vaak niet meer te financieren is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer