De Duitse Kamers van Koophandel (IHK) verwachten een golf van klachten tegen de sinds 1 januari 2008 in Duitsland geldende milieuzone. Men verwacht vooral veel problemen voor transportbedrijven.

Voortbestaan bedreigd
“Dit betekent voor sommige bedrijven dat hun existentie wordt bedreigd”, meent Jürgen Richter, bij de IHK Berlijn verantwoordelijk voor milieuzaken. Het aanvragen van een vergunning kan per vrachtwagen oplopen tot 700 euro, aldus Richter. “De milieuregeling gaat met veel moeite gepaard, terwijl de effecten niet meetbaar zijn.”
“Dit betekent voor sommige bedrijven dat hun existentie wordt bedreigd”, meent Jürgen Richter, bij de IHK Berlijn verantwoordelijk voor milieuzaken. Het aanvragen van een vergunning kan per vrachtwagen oplopen tot 700 euro, aldus Richter. “De milieuregeling gaat met veel moeite gepaard, terwijl de effecten niet meetbaar zijn.”
Problemen Nederlandse vervoerders
De Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) te Den Haag verwacht door de milieuzones ook problemen voor Nederlandse expediteurs, detailhandelaren, vaklieden en touristen. “Het is onacceptabel dat een dusdanig ingrijpende regeling in elke stad op een andere manier kan worden omgezet”, aldus Axel Gerberding, directeur van de DNHK. “Door de hierdoor ontstane regelingschaos wordt vooral ook het grensoverschrijdende zakenleven benadeeld.”
Daarom heeft de DNHK de Nederlandse regering in december met klem verzocht om met de Duitse autoriteiten te gaan spreken. Naast Berlijn, Keulen en Hannover willen ook andere Duitse steden, bij voorbeeld in het Roergebied, straks milieuzones instellen. “Er moet worden voorkomen dat ook andere steden hun zones inrichten voordat er uniforme regels zijn, die ook buiten de Duitse grens gecommuniceerd kunnen worden”, benadrukt Gerberding.
Volgens de DNHK is het zeer belangrijk om Nederlandse ondernemers en toeristen goed te informeren over de regelingen. De Handelskamer verwijst in dit kader naar de website van TÜV Nord
De Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) te Den Haag verwacht door de milieuzones ook problemen voor Nederlandse expediteurs, detailhandelaren, vaklieden en touristen. “Het is onacceptabel dat een dusdanig ingrijpende regeling in elke stad op een andere manier kan worden omgezet”, aldus Axel Gerberding, directeur van de DNHK. “Door de hierdoor ontstane regelingschaos wordt vooral ook het grensoverschrijdende zakenleven benadeeld.”
Daarom heeft de DNHK de Nederlandse regering in december met klem verzocht om met de Duitse autoriteiten te gaan spreken. Naast Berlijn, Keulen en Hannover willen ook andere Duitse steden, bij voorbeeld in het Roergebied, straks milieuzones instellen. “Er moet worden voorkomen dat ook andere steden hun zones inrichten voordat er uniforme regels zijn, die ook buiten de Duitse grens gecommuniceerd kunnen worden”, benadrukt Gerberding.
Volgens de DNHK is het zeer belangrijk om Nederlandse ondernemers en toeristen goed te informeren over de regelingen. De Handelskamer verwijst in dit kader naar de website van TÜV Nord
Auteur: Pieter Wieman