De verkeersveiligheid in de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen is in gevaar door inefficiëntie bij de politie. Dat zegt de Duitse politievakbond GdP. De GdP wil dat de controle van vrachtwagens opnieuw ingericht wordt. De slechte controle is er mede oorzaak van dat elk zesde dodelijk ongeluk in NRW wordt veroorzaakt door een vrachtwagenchauffeur.
Alleen in 2016 vielen volgens GdP al 67 verkeersdoden door toedoen van een vrachtwagen. De politie heeft niet de mankracht om het sterk gestegen aantal trucks te controleren. Er zijn steeds minder politieagenten en de meet- en controlesystemen die ze moeten gebruiken zijn verouderd.
“Tussen 50 en 90 procent van alle vrachtwagens die we inspecteren op snelwegen en snelwegen voor controle-doeleinden hebben tekortkomingen, vaak zeer ernstige. We weten dus heel goed welke trucks we van de weg moeten halen. Daar hebben we een goed gevoel voor. Niettemin blijft het grootste gedeelte van alle verkeersovertredingen onbehandeld. Daarom moeten we de controle op vrachtwagenchauffeurs enorm uitbreiden “,aldus Arnold Plickert, regionale voorzitter van de GdP.
Naast het gebruik van meer gespecialiseerde ambtenaren om zwaar goederenverkeer te controleren, vraagt de GdP om een betere technische uitrusting voor de verkeersdiensten van de politie. “Elk jaar komt steeds meer technologie in de vrachtwagens, de politie heeft technologisch echter geen stap gedaan. Daarom duurt de controle van een enkele vrachtwagen tot twee uur. Dat kost ons te veel tijd en mankracht. Dat kunnen we ons niet langer veroorloven”, zei Plickert. De GdP ziet ook de noodzaak om de politie meer boetes uit te delen. “We moeten niet alleen kijken naar het gedrag van de chauffeurs. We moeten ook actie kunnen ondernemen tegen transportbedrijven die hun ritten zo plannen dat chauffeurs ze alleen kunnen volbrengen als ze overtredingen begaan”, aldus de GdP-voorzitter.
Goed bericht, maar dit speelt al jaren. In Nederland is het nog veel erger.
Meneer Plinckert zoekt de schuld meteen bij iemand anders in dit geval de chauffeur en de transporteur en natuurlijk zitten er knoeiers tussen
Hij moet ipv de microfoon samen met zijn maatjes de kruiwagen pakken en fatsoenlijke parkeerplaatsen maken
Veiligheid begint met mensen die uitgerust aan het verkeer deelnemen alleen zij kunnen zich concentreren op hun werk
Wie de hele nacht op de vluchtstrook staat is niet uitgerust
Zoiemand heeft alleen de maut betaald dat dan wel
Als je problemen wilt oplossen moet je de problemen aanpakken en niet mensen en zelf de knip dicht houden dan gaat het niet werken
Met regelgeving vooroplopen maar de rest niet voor elkaar hebben waar heeft die man het over ?
Laten we hopen dat die wel in de gaten heeft dat het goederenvervoer in Europa totaal vast loopt omdat geen chauffeur nog zo wil werken
Goeie reis allemaal