Volgens een uitgebreide studie van de Duitse Bundesanstalt für Strassenwesen (BASt) leidt inzet van LZV’s tot een forse daling van het aantal vrachtvoertuigen. Maar ook de slijtage aan wegen neemt beduidend af!

Wanneer in het jaar 2015 circa 45 procent van alle wegvervoer door 25 meter lange LZV’s zou worden verricht neemt het aantal trucks op de Duitse wegen af met 13 procent. Daarbij voorziet de
BASt geen problemen op het gebied van verkeersveiligheid. Men stelt verder dat door gebruikmaking van gestuurde naloop assen zelfs scherpe afbuigingen en rotondes geen probleem zijn voor de LZV’s. Een verrassende uitkomst is verder dat de levensduur van het wegdek met 5 procent wordt verlengd en dat de onderhoudsinterval van wegen met 1,5 jaar kan worden opgerekt. De studie heeft plaats gevonden op basis van een treingewicht van 60 ton. Met de studie is een deel van de argumenten die de Duitse verkeersminister Tiefensee tegen LZV’s heeft komen te vervallen. Wat niet door de studie is weerlegd is Tiefensees argument dat grootschalige inzet van LZV’s leidt tot verschuiving van lading van gecombineerd weg/railvervoer naar zuiver wegvervoer.
Van de studie is een
korte- of een
lange versie te downloaden via de website van
Bundesanstalt für Strassenwesen (BASt).
Eerdere berichten op ttm.nl: