Uit een grote vergelijkingstest van het Duitse blad DVZ blijkt dat trucks met de begrenzer op 90 km/uur ruim 9 procent meer diesel verbruiken dan wanneer 80 km/uur als limiet is ingesteld.
De Duitse test omvatte 565 km, verdeeld over middelzware- en zware trajecten. Vergeleken werd een rustige rijstijl waarbij topsnelheden van iets meer dan 80 km/uur werden gereden, met een rijstijl waarbij de snelheden opliepen tot bijna 90 km/uur. In het eerste geval werd een brandstofverbruik van 35,7 l/100 km bereikt, in het tweede geval lag dat op 39,0 l/100 km. Opvallend is dat gemiddelde snelheden relatief dichter bij elkaar lagen dan de topsnelheden: Respectievelijk 80.0 en 84,7 km/uur. De tijdwinst over het hele autobahntraject bedroeg 19 minuten. Gerekend per afgelegde honderd kilometer is de tijdwinst op de autobahn dus iets meer dan 4 minuten.
Wat dergelijke verschillen op jaarbasis betekenen kan iedereen voor zich zelf uitrekenen. Daarbij moet ook nog het verschil in bandenslijtage en onderhoudskosten worden geteld. Overigens is 19 minuten tijdwinst wél de moeite waard als het ’t verschil uitmaakt tussen te laat of op tijd leveren, zeker wanneer verladers boetes hanteren.
In Nederland draait een groeiend aantal transportondernemingen de begrenzer terug naar 85 of 82 km/uur. Men bereikt daarbij aantrekkelijke besparingen.Chauffeurs zijn er uiteraard minder blij mee.
Wat dergelijke verschillen op jaarbasis betekenen kan iedereen voor zich zelf uitrekenen. Daarbij moet ook nog het verschil in bandenslijtage en onderhoudskosten worden geteld. Overigens is 19 minuten tijdwinst wél de moeite waard als het ’t verschil uitmaakt tussen te laat of op tijd leveren, zeker wanneer verladers boetes hanteren.
In Nederland draait een groeiend aantal transportondernemingen de begrenzer terug naar 85 of 82 km/uur. Men bereikt daarbij aantrekkelijke besparingen.Chauffeurs zijn er uiteraard minder blij mee.
Bron: DVZ
Auteur: Pieter Wieman